„Tyle wiemy o sobie/ile nas sprawdzono”. Recepcja Wisławy Szymborskiej w mediach


Abstrakt

The author presents the reception of Wisława Szymborska’s work. She shows how the Nobel Prize received by the writer in 1996 caused a sudden increase in interest in her work. This interest has been shown from two perspectives: one is a fascination with poetry and an attempt to put the Nobel Prize winner on a monument, against which the poet herself strongly protested, and the other is the perspective of an open reluctance, not to say hate, resulting from indicating Szymborska’s youthful fascination with the ideals of socialism. The article shows how the Internet has become a platform that has helped to promote, above all, the knowledge about the author of the poems and, to a lesser extent, reflection on her work.


Słowa kluczowe

Wisława Szymborska; poetry; interpretation; Internet

Antonik D.: Literatura i ekonomia afektywna. Autor do kochania. W: Pamięć i afekty. Red. R. Nycz, Z. Budrewicz. Warszawa 2014.

Antoszewska -Tuora M.: Niektórzy lubią Szymborską. Mały przewodnik po twórczości. Warszawa 1996.

Gondowicz J.: Oswajanie poezją. „Kultura” 1973, nr 15, s. 3.

Krajska E., Krajski S.: Dwie twarze Wisławy Szymborskiej. Warszawa 1996.

Milani A.: Wisława Szymborska. Życie w obrazkach. Tłum. J. Wajs. Kraków 2016.

Miłosz C.: Poezja jako świadomość. W: Szymborska. Szkice o wierszach Noblistki piszą: Edward Balcerzan, Małgorzata Baranowska, Stanisław Barańczak, Grażyna Borkowska, Jerzy Jarzębski, Wojciech Ligęza, Jacek Łukasiewicz, Czesław Miłosz, Leonard Neuger. Warszawa 1996.

Obmyślam świat, czyli o poezji Wisławy Szymborskiej. Red. S. Żak. Kielce 1998.

Rusinek M.: Nic zwyczajnego. O Wisławie Szymborskiej. Kraków 2016.

Sandauer A.: Pogodzona z historią. W: Idem: Poeci czterech pokoleń. Kraków 1977.

Szymborska W.: Nagrobek. W: Eadem: Sól. Warszawa 1962.

Szymborska W.: Wstęp. W: Eadem: Nowe lektury nadobowiązkowe 1997—2002. Kraków 2002.

Tomkowski J.: Dwadzieścia lat z literaturą 1977—1996. Warszawa 1998.

Winiecka E.: Literackość sieci, literackość w sieci. Perspektywy badań. „Forum Poetyki” 2016, wiosna/lato.

Źródła internetowe

Bratkowski P.: Szymborska. Obłaskawiona śmierć. https://www.newsweek.pl/pogrzeb-wislawy­‍‑szymborskiej­‍‑oblaskawiona­‍‑smierc­‍‑szymborskiej/jxkv5f3 [data dostępu: 15.02.2019].

http://culture.pl/pl/artykul/szymborska­‍‑ikona­‍‑mandopopu [data dostępu: 15.02.2019].

http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/533743,Golota­‍‑do­‍‑Szymborskiej­‍‑braknie­‍‑mi­‍‑C iebie­‍‑w­‍‑moim­‍‑narozniku [data dostępu: 15.02.2019].

http://www.szymborska.org.pl/galeria­‍‑audio.html [data dostępu: 15.02.2019].

http://www.tomaszstanko.com/pl/nowy -album -tomasz -stanko -new -york -quartet -wislawa -ecm/[data dostępu: 15.02.2019].

http://www.wprost.pl/ar/406556/Kot­‍‑w­‍‑pustym­‍‑pokoju­‍‑na­‍‑90­‍‑urodziny­‍‑Wislawy­‍‑Szymborskiej/[data dostępu: 15.02.2019].

http://wyborcza.pl/7,75399,23367974,cyrea­‍‑szymborska­‍‑nowy­‍‑gatunek­‍‑nazwany­‍‑na­‍‑czesc­‍‑polskiej­‍‑poetki.html [data dostępu: 15.02.2019].

https://dziendobry.tvn.pl/a/szymborska­‍‑uratuje­‍‑polske [data dostępu: 15.02.2019].

https://poland.us/strona,55,21819,0,a­‍‑celebration­‍‑of­‍‑wislawa­‍‑szymborska­‍‑winner­‍‑of­‍‑the­‍‑nobel­‍‑prize­‍‑in­‍‑new­‍‑york.html [data dostępu: 15.02.2019].

https://www.facebook.com/nobelprize/photos/ [data dostępu: 15.02.2019].

https://www.facebook.com/SztuczneFiolki/photos/a.483789074973669.115138.483774998308410/486192604733316/?type=1&theater [data dostępu: 15.02.2019].

https://www.vogue.pl/a/wislawa­‍‑szymborska­‍‑przyjmuje­‍‑nagrode­‍‑nobla [data dostępu: 15.02.2019].

Maliszewski K.: Szymborska w oczach następnych pokoleń. Ślady w wierszach i świadomości.Wystąpienie Karola Maliszewskiego na konferencji naukowej Szymborska 20 lat po Noblu 11—12 października 2016 r. http://www.szymborska.org.pl/dokumenty/1484817786_51805587_

Szymborska_w_oczach_nastepnych_pokolen.pdf [data dostępu: 15.02.2019].

Twardoch E.: „Usieciowione” miejsca pamięci, czyli jak symbole przeszłości stają się przestrzenią aktywności użytkowników sieci. http://www.ejournals.eu/sj/index.php/PK/article/view/4443/4418 [data dostępu: 15.02.2019].

www.facebook.com/niebycbokserembycpoeta [data dostępu: 15.02.2019].

www.noblisci.pl/1996­‍‑wislawa­‍‑szymborska [data dostępu: 15.02.2019].

Pobierz

Opublikowane : 2019-12-29


WojtyraM. (2019). „Tyle wiemy o sobie/ile nas sprawdzono”. Recepcja Wisławy Szymborskiej w mediach. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 28, 23-35. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2019.28.02




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).