Blackout i found poetry. Od notatki i „poezji z odzysku” do interpretacji tekstów o II wojnie światowej


Abstrakt

The author offers to use the creative activities of blackout poetry and found poetry to interpret works dealing with the subject of the Holocaust. She presents a detailed scheme of applying this form of work during lessons with students. She argues that such a solution can be an enrichment of traditional interpretation, it also allows to stimulate the creativity of students and engage them in the didactic process.


Słowa kluczowe

blackout poetry; found poetry; poem; didactics of literature; Holocaust

Kania A.: „Polak młody” na lekcjach języka polskiego. Edukacja polonistyczna a kształtowanie poczucia tożsamości narodowej. Kraków 2015.

Kleon A.: Newspaper Blackout. New York 2010.

Pabisek M.: Między kontynentami. Od inspiracji metodologicznej amerykańskiej badaczki Karen Shawn po praktyczną realizację w polskim liceum. W: Twórcze praktyki polonistyczne. Red. A. Janus­‍‑Sitarz. Kraków 2015.

Robertson J.: From the Volga… to the Clyde. Glasgow 2014.

Źródła internetowe

http://biblioteki­‍‑szkolne.blogspot.com/2018/04/poezja­‍‑negatywna­‍‑blackout­‍‑poerty.html [data dostępu: 2.03.2019].

https://dzialajwarte.wordpress.com/2015/12/09/blackout­‍‑poetry­‍‑po­‍‑polsku/ [data dostępu: 1.03.2019].

http://poezjanegatywna.tumblr.com/ [data dostępu: 4.03.2019].

https://polonistkaprzytablicy.blogspot.com/2017/03/wiersze­‍‑z­‍‑odzysku­‍‑na­‍‑dzien­‍‑kobiet.html?fbclid=IwAR2hWdcFkPlhnrQoMyCsUu8q4iu7_zBBINYyphBX0zMRvy66YSc1bqALr3Y [data dostępu: 1.03.2019].

https://secure.ncte.org/library/NCTEFiles/Resources/Books/Sample/18488chap1.pdf [data dostępu: 1.03.2019].

http://spisekpisarzy.pl/2016/01/kreatywna -dekonstrukcja -cwiczenie -na -mocniejsze -pioro.html [data dostępu: 3.02.2019].

http://teachmag.com/archives/5539 [data dostępu 1.03.2019].

https://thewritepractice.com/what­‍‑is­‍‑found­‍‑poetry/ [data dostępu: 2.03.2019].

http://tumblr.austinkleon.com/post/15863189174 (tłumaczenie własne) [data dostępu: 3.02.2019].

http://www.centropa.org/node/60518 [data dostępu: 8.03.2019].

https://www.facinghistory.org/resource­‍‑library/teaching­‍‑strategies/found­‍‑poems [data dostępu: 28.02.2019].

https://www.facinghistory.org/sites/default/files/Creating_a_Found_Poem_1.pdf [data dostępu: 3.03.2019]

http://www.foundpoetryreview.com/ [data dostępu 2.03.2019].

https://www.nytimes.com/interactive/2014/multimedia/blackout­‍‑poetry.html?mcubz=3&_r=0 [data dostępu: 2.03.2019].

https://www.powerpoetry.org/actions/5­‍‑tips­‍‑creating­‍‑blackout­‍‑poetry [data dostępu: 3.03.2019].

https://www.scholastic.com/teachers/blog­‍‑posts/john­‍‑depasquale/blackout­‍‑poetry/ [data dostępu: 1.03.2019].

Pobierz

Opublikowane : 2019-12-29


KaniaA. (2019). Blackout i found poetry. Od notatki i „poezji z odzysku” do interpretacji tekstów o II wojnie światowej. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 28, 51-65. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2019.28.04

Agnieszka Kania 
Uniwersytet Jagielloński  Polska
https://orcid.org/0000-0003-1113-7179




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).