Wartości edukacyjne w literaturze dziecięcej Agnieszki Zimnowodzkiej. Rekonesans badawczy


Abstrakt

The article constitutes an attempt at an introductory description of educational values of eleven short stories for children written by Agnieszka Zimnowodzka. While discussing the educational function of the selected material, considering the compositional-structural and semantic-linguistic (including naming) layers of the stories, references to pragmalingusitic analysis and theory of semantic fields (with appropriate methodological solutions) were made.


Słowa kluczowe

educational values; children’s literature

Literatura podmiotowa

Zimnowodzka A.: Bałaganiaki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Dąsacze. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Kłamczusiaki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Leniwczaki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Przechwalaki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Pytajnisie. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Śmiechołki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Wścibionki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Wstydziołki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Zdziwionki. Łódź 2016.

Zimnowodzka A.: Złośliwczaki. Łódź 2016.

Literatura przedmiotowa

Beckett S.: Transcending Boundaries: Writing for a Dual Audience of Children and Adults. New York 1999.

Bettelheim B.: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Tłum. D. Danek. Warszawa 1996.

Boniecka B.: Widzenie świata i jego prawidłowości. Dziecięca logika i prawda. W: Składnia. Stylistyka. Struktura tekstu. Red. M. Krauz, K. Ożóg. Rzeszów 2002.

Czaplicka -Jedlikowska M.: Edukacyjne aspekty nazw własnych w literaturze dla dzieci. Bydgoszcz 2007.

Domaciuk -Czarny I.: Nazwy własne w przestrzeni literackiej i wizualnej typu fantasy. Lublin 2015.

Gałkowski A.: Chrematonimy w funkcji kulturowo‑użytkowej. Łódź 2011.

Mystkowska H.: Książka w wychowaniu przedszkolnym. Warszawa 1965.

Ommundsen Å.M.: Who Are These Picturebooks for? Controversial Picturebooks and the Question of Audience. In: Challenging and Controversial Picturebooks. Creative and Critical Responses to Visual Texts. Ed. J. Evans. London—New York 2015.

Radlińska H.: Książka wśród ludzi. Warszawa 1961.

Rosner K.: O funkcji poznawczej dzieła literackiego. Wrocław 1970.

Słownik współczesnego języka polskiego. Red. B. Dunaj. Warszawa 1996.

Zabawa K.: Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. Kraków 2017.

Zabawa K.: Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej. Kraków 2013.

Zabawa K.: „Teatr” obrazów i słów — sztuka lektury książek obrazkowych (na przykładzie wybranych utworów Iwony Chmielewskiej). W: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki. Red. A. Pilch, M. Rusek. Kraków 2015.

Zabawa K.: Współczesna literatura dziecięca — propozycje. „Polonistyka. Innowacje” 2016, nr 3.

Zabawa K.: Współczesna literatura dziecięca w edukacji wczesnoszkolnej — rzeczywistość i perspektywy. W: Nowe wyzwania i perspektywy dla wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Red. B. Surma. Kraków 2012.

Pobierz

Opublikowane : 2019-12-29


ŁucI. (2019). Wartości edukacyjne w literaturze dziecięcej Agnieszki Zimnowodzkiej. Rekonesans badawczy. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 28, 67-87. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2019.28.05

Izabela Łuc 
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Polska
https://orcid.org/0000-0002-0899-5802




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).