Uśmiech kota. O twórczości Chrisa Markera

Barbara Kita
https://orcid.org/0000-0003-3616-9863


Abstrakt

Wybrane prace Chrisa Markera będą interpretowane w odniesieniu do obecności zwierząt w jego projektach. Idiosynkratyczne bestiarium, które może być widoczne w wielu pracach Markera - od jego filmów dokumentalnych i filmowych haiku z lat sześćdziesiątych po koty zamieszkujące Second Life i przestrzeń publiczną - skłania do refleksji nad jego relacjami ze zwierzętami w ogóle, a z kotami w szczególności. Prace Markera analizowane są z trzech różnych perspektyw: relacji technologii do zwierząt, relacji między ludźmi a zwierzętami oraz własnego stosunku autora do bestiarium. Interpretacja wszechstronnych prac Markera prowadzi do wniosku, że obecność kota, który pojawia się w różnych formach w zależności od technologii i rodzaju medium zastosowanego w filmie do pewnego stopnia warunkuje artystyczne kontinuum twórcy. Stając się alter ego autora, kot pozwala mu zgłębiać kwestie politycznie i społecznie wrażliwe oraz pojawiać się bez ograniczeń zarówno w Second Life, jak i na platformach Poptronic.


Słowa kluczowe

Chris Marker; kot; bestiariusz; film; dokument; krótki metraż

Balmain, Thomas. “Le mutisme comme phénomene: Une lecture de l’ Animal que donc je suis”. [http://popups.ulg.ac.be/]

Bellour, Raymond. La querelle des dispositifs. Cinèma-installations, expositions. Paris: POL., 2012.

Bellour, Raymond. Le Corps du cinèma, hypnoses, émotions, animalités. Paris: POL, 2009.

Critique de film, Sans soleil (książka dołączona do wydania płyty DVD).

Derrida, Jacques. “A poil devant un chat” [ bibliodroitsanimaux.free.fr/derridachat.html]

Fleischer, Alain. L’Empreinte et le tremblement. Ecrits sur le cinèma et la photographie 2. Paris: GALAADE, 2009.

Harraway, Donna. „Manifest gatunków stowarzyszonych”. Translated by Ewa Domańska. https://pdfslide.net/documents/donna-haraway-manifest-gatunkow-stowarzyszonych.html

Łagodzka, Dorota. „Wystawy sztuki zwierzęcej w Polsce od końca lat 90.XX wieku do dziś”. In Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, edited by Anna Barcz and Dorota Łagodzka, 123-146. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2015.

Mckay, Robert. „Czytając mięso. Literacka polityka gatunkowa w powieści Michela Fabera „Pod skórą”. Translated by Ewa Ulińska. In Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, edited by Anna Barcz and Dorota Łagodzka, 205-221. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2015.

Myoo, Sidey. „Filozofia sieci”. Translated by Justyna Kucharska and Katarzyna Stanisz. In Bio-techno-logiczny świat. Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu i trasnhumanizmu, edited by Piotr Zawojski, 250-265. Szczecin: 13 Muz/Instytucja Kultury Miasta Szczecin, 2015.

Weil, Kari. „Zwrot ku zwierzętom. Sprawozdanie”. Translated by Piotr Sadzik. In Zwierzęta, gender, kultura. Perspektywa ekologiczna, etyczna i krytyczna, edited by Anna Barcz and Magdalena Dąbrowska, 15-35. Lublin: E-naukowiec, 2014.

Zawojski, Piotr. „Rzeczywistość bio-techno-logiczna. Dylematy sztuki oraz kultury w epoce posthumanizmu i transhumanizmu”. In Bio-techno-logiczny świat. Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu i trasnhumanizmu, edited by Piotr Zawojski, 288-328. Szczecin: 13 Muz/Instytucja Kultury Miasta Szczecin, 2015.

Żylińska, Joanna. „O bioetyce. Rozmowa z Chrisem Batemanem”. Translated by Justyna Kucharska and Katarzyna Stanisz. In Bio-techno-logiczny świat. Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu i trasnhumanizmu, edited by Piotr Zawojski, 272-286. Szczecin: 13 Muz/Instytucja Kultury Miasta Szczecin, 2015.


Opublikowane : 2016-12-24


KitaB. (2016). Uśmiech kota. O twórczości Chrisa Markera. Zoophilologica, (2), 119-129. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/6173

Barbara Kita 
Uniwersytet Śląski  Polska
https://orcid.org/0000-0003-3616-9863

Barbara Kita – dr hab., pracuje w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zajmuje się teorią filmu i nowych mediów (zwłaszcza francuskiej proweniencji), interesują ją także problematyka tożsamości, przestrzeni   i miejska. Autorka książek Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów (Kraków 2003) oraz Obraz zatrzymany. Praktyka i teoria późnego Godarda (Katowice 2013). Redaktorka monografii Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim (Kraków 2006) i współredaktorka (z A. Gwoździem) książki Pamięć kina (Katowice 2013).