Uśmiech kota. O twórczości Chrisa Markera



Abstrakt

Barbara Kita

ORCID: 0000-0003-3616-9863

Uniwersytet Śląski

Abstract

Cat’s Smile.

Chris Marker and his Works

Selected works of Chris Marker will be interpreted with respect to the presence of animals in his projects. An idiosyncratic bestiary, which may be visible in a number of Marker’s works – from his 1960s documentaries and filmic haiku, to cats inhabiting Second Life and public spaces – triggers reflection on his relationship with animals in general, and cats in particular. Marker’s works are analyzed from three different perspectives: the relation of technology to animals, the relationship between humans and animals, and the author’s own attitude towards the bestiary. The interpretation of Marker’s versatile works leads to the conclusion that his artistic continuum is to some extent guaranteed by the presence of a cat, which appears in different forms depending on the technology and type of medium used in a film. By becoming the author’s alter ego, the cat allows him to explore politically and socially sensitive issues and to appear without restraint in Second Life as well as on Poptronic platforms.

Keywords:

Chris Marker, cat, bestiary, film, documentary, short film


Pobierz

Opublikowane : 2016-12-24


Kita, B. (2016). Uśmiech kota. O twórczości Chrisa Markera. Zoophilologica, (2). Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/6173

Barbara Kita  redakcja.zoophilologica@us.edu.pl
Zakład Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach, Uniwersytet Śląski  Polska
Barbara Kita – dr hab., pracuje w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zajmuje się teorią filmu i nowych mediów (zwłaszcza francuskiej proweniencji), interesują ją także problematyka tożsamości, przestrzeni   i miejska. Autorka książek Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów (Kraków 2003) oraz Obraz zatrzymany. Praktyka i teoria późnego Godarda (Katowice 2013). Redaktorka monografii Przestrzenie tożsamości we współczesnym kinie europejskim (Kraków 2006) i współredaktorka (z A. Gwoździem) książki Pamięć kina (Katowice 2013).