Afekt i defekt atlasu zwierząt. Narracyjny wymiar historii naturalnej w malarstwie Waltona Forda



Abstrakt

This paper aims at the problem of realism in the artistic representation of animals. Contemporary animal studies recognize the problem of narratives in which animals serve as a negative point of reference to humans or as a symbol, always referring to some cultural story. In this context the anthropocentric art of Walton Ford is particularly interesting. The painter is openly enthusiastic about the symbolic and narrative uses of animals in culture, and yet in his paintings he manages to represent animals’ otherness, and their ability not to be „tamed” by our schemes.


Słowa kluczowe

art; narration; Walton Ford; animal

AGAMBEN, Giorgio. The Open. Man and Animal. Translated by Kevin ATTELL. Stanford: Stanford University Press 2004.

AUDUBON, John J. The Birds of America, New York: Welcome Rain, 2000.

BAKER, Steve. The Postmodern Animal. London: Reaktion Books Ltd, 2000.

BARTHES, Roland. Stopień zero pisania. Translated by Karolina KOT. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2009.

BUFFON et histoire naturelle: l’édition en ligne, www.buffon.curs.fr (data dostępu: 6.12.2015)

DERRIDA, Jacques. The Animal That Therefore I Am. Translated by David WILLS, edited by Marie-Luise Mallet. New York: FORDHAM UNIVERSITY PRESS, 2008.

DESCARTES, René (Kartezjusz). Rozprawa o metodzie. Translated by Tadeusz ŻELEŃSKI-BOY. Warszawa” Państwowy Instytut Wydawniczy, 1980.

Fizjologi i Aviarium. Średniowieczne traktaty o symbolice zwierząt. Translated and compilet by Stanisław KOBIELUS. TYNIEC: Wydawnictwo Benedyktynów, 2005.

HARAWAY, Donna J. When Species Meet. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.

JACOBSON, Mark. “Nature Boy”, New York Magazine OCT. 21, 2002 http://nymag.com/nymetro/arts/art/n_7839/ (data dostępu: 06.12.2015)

KURIAN, Ajay. Interview with Walton Ford, http://whitehotmagazine.com/articles/2008-interview-with-walton-ford/1490 (data dostępu: 06.12.2015).

MIDGLEY, Mary. Beast and Man. The roots of human nature, London and New York: Routledge, 2002.

NAGEL, Thomas. Widok znikąd. Translated by Cezary CIEŚLIŃSKI. Warszawa: Wydawnictwo: Aletheia, 1997.

OWEN, David. Thylacine. The Tragic Tale of the Tasmanian Tiger. Sydney: Allen & Unwin Academic Hardcover, 2003.

PASTOUREAU, Michel. Średniowieczna gra symbol. Translated by Hanna IGALSON-TYGIELSKA. Warszawa: Oficyna Naukowa 2006

RORTY, Richard. Filozofia a zwierciadło natury. Translated by Michał SZCZUBIAŁKA. Warszawa: Wydawnictwo KR, 2013.

ROUSSEAU, Jean Jacques. Przechadzki samotnego marzyciela. Translated by Maria GNIEWIEWSKA. Warszawa: Czytelnik, 1967.

SAID, Edward W. Orientalizm. Translated by Witold KALINOWSKI. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1991.

SKINNER, Burrhus Frederic. Behawioryzm. Translated by Piotr SKAWIŃSKI. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2013.

TOMKINS, Calvin. “Man and Beast. The narrrative art of Walton Ford”. The New Yorker, January 19, 2009 http://www.newyorker.com/magazine/2009/01/26/man-and-beast (data dostępu: 6.12.2015).

WEIL, Kari. Thinking Animals. Why Animal Studies Now? New York: Columbia University Press, 2012.

WOLFE, Cary. What is posthumanism? Minneapolis: University of Minnesota Press, 2010.


Opublikowane : 2016-12-24


SchollenbergerJ. (2016). Afekt i defekt atlasu zwierząt. Narracyjny wymiar historii naturalnej w malarstwie Waltona Forda. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (2), 139-149. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/6175

Justyna Schollenberger 
Uniwersytet Warszawski  Polska
https://orcid.org/0000-0001-6752-7737

Justyna Schollenberger – mgr, doktorantka w Zakładzie Antropologii Słowa w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się zagadnieniem relacji człowiek – zwierzę w kontekście posthumanizmu i animal studies oraz tradycją antropologii refleksyjnej.





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).