„Element animalny”, czyli o zwierzętach w grach wideo…

Andrzej Pitrus
https://orcid.org/0000-0002-5381-3377


Abstrakt

The article focuses on the representations of animals in video games. Andrzej Pitrus remarks that while there are many examples of animal characters in games, most of them are only acting subjects “disguised” as animals. Few projects try to reconstruct true identity of animals. Yet, the author of the article critically researches interesting attempts made by studios and game designers. Many of them are in fact art projects, but there are also a few realistic animal characters in mainstream games. Recently they have been becoming more and more sophisticated, thanks to the use of new technologies, e.g. motion capture, which provide tools necessary to adequately represent animal behaviours.


Słowa kluczowe

video games; animal characters; identity; art games; subversion

Allison, Anne. Millennial Monsters: Japanese Toys and the Global Imagination, Berkeley - Los Angeles - London: University of California Press 2006.

Anderson, Joseph. “Cyberbeasts: Substitution and Trivialization of the Non/Human Animal in Home Movies, Memes, and Video Games.” In Screening the Nonhuman: Representations of Animal Others in the Media. Edited by Amber E. George, J. L. Schatz. London - New York: Lexington Books, 2016.

Craig, Alan B. Understanding Augmented Reality: Concepts and Applications, San Francisco CA: Morgan Kaufmann, 2013.

Descartes, René. Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach. Translated by Wanda Wojciechowska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1988.

Juul, Jesper. A Casual Revolution: Reinventing Video Games and Their Players. Cambridge – London: The MIT Press, 2010.

Kohler, Chris. Power-up: How Japanese Video Games Gave the World an Extra Life. Indianapolis, Indiana: BradyGAMES, 2005.

Sheff, David. Game Over: Press Start to Continue: The Maturing of Mario Wilton. Connecticut: GamePress, 1999.

Sweetser, Penny. Emergence in Games. Boston: Course Technology, 2008.


Opublikowane : 2017-12-24


PitrusA. (2017). „Element animalny”, czyli o zwierzętach w grach wideo…. Zoophilologica, (3), 201-211. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/7129

Andrzej Pitrus 
Uniwersytet Jagielloński  Polska
https://orcid.org/0000-0002-5381-3377

Prof. dr hab. Pracuje na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, jest byłym kuguarem obecnie w przebraniu akademika. W oczekiwaniu na powrót do swego właściwego kształtu, zajmuje się działalnością akademicką. Interesuje się kinem eksperymentalnym, sztuką współczesną, sztuką mediów, grami wideo i perspektywami wykorzystania banjo w muzyce death metalowej. W 2015 roku opublikował książkę o amerykańskim mistrzu video artu – Billu Violi. Nie ma psa.