„Jelenia strzałem zwalam z nóg…” O znaczeniu polowań w „Scenach myśliwskich z Dolnej Bawarii" Martina Sperra

Zbigniew Feliszewski
https://orcid.org/0000-0002-7729-1155


Abstrakt

The article is an attempt to read the early play of a German play wright Martin Sperr, from the perspective of hunting theory. In the play Hunting scenes from Bavaria of 1966, Martin Sperr shows the mechanisms of exclusion of a human being from the society. The play is set in a Bavarian vil- lage – a community on the threshold of economic, political and cultural changes, transforming from a production society into a consumer society. The economic crisis exaggerates the processes of exclusion, which culminates in the literal hunting for homosexual Abram. The article is an attempt to analyse the hunting artefact as a way to show the individual processes of exclusion from the community.


Słowa kluczowe

Das neue Volksstück; exclusion; economic crisis; German hunting literature

Banaszkiewicz K.: Podróż Fleischmanna do Dolnej Bawarii. Swojak i człowiek uniwersalny w powojennych Heimatfilmach. W: Kino niemieckie w dialogu pokoleń i kultur. Red. A. Gwóźdź. Kraków 2004.

Baszczak B.: Wspólnota jako ontologia. Koncepcja Jean-Luca Nancy’ego. „Roczniki Filozoficzne” 2014, t. LXII, nr 2.

Bauman Z.: Płynne czasy. Życie w epoce niepewności. Przeł. M. Żakowski. Warszawa 2007.

Bourdieu P.: Męska dominacja. Przeł. L. Kopciewicz. Warszawa 2004.

Bügner T.: Annaherungen an die Wirklichkeit. Gattung und Autoren des neuen Volksstucks. Frankfurt am Main 1986.

Claudius M.: Schreiben eines parforcegejagten Hirschen an den Fursten der ihn parforcegejagt hatte, d. h. jenseits des Flusses. „Der Wandsbecker Bote” 1775. Dostępne w Internecie: http://gutenberg.spiegel.de/buch/der-wandsbecker-bote-5206/131 [data dostępu: 31.12.2017].

Feliszewski Z.: „Wyścig na wstędze Mobiusa”. Dramaty Franza Xavera Kroetza w teorii konsumpcji. Kraków 2014.

Korpikiewicz H.: Biokomunikacja. Jak zwierzęta porozumiewają się ze światem. Poznań 2011.

Marcuse H.: Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego. Przeł. S. Konopacki et al. Warszawa 1991.

Mccarthy J.A.: Ein literarischer Parforceritt: Jagd- und Jagermotive in der deutschen Literatur. W: Jagdkultur – gestern, heute, morgen. Schriftenreihe des Landesjagdverbandes Bayern. Bd. 8: Die Jagd in Kunst und Literatur. Hrsg. J. Reddemann. Bayerischer Jagdverband 2000.

Rilke R.M.: Pantera [Der Panther z tomu Neue Gedichte. Przeł. A. Lam]. Pierwodruk: Poezje nowe. Życie Maryi. Przeł. A. Lam. Warszawa 2010.

Schmitz T.: Das Volksstuck. Stuttgart 1990.

Sikora T.: Odmieńcy/śmieci. „Kultura Współczesna” 2007, nr 4.

Sperr M.: Mit Brecht uber Brecht hinaus. „Theater heute” 1968, H. 3.

Sperr M.: Sceny myśliwskie z Dolnej Bawarii. Przeł. S. Lisiecka. „Dialog” 2016, nr 9.

Tymieniecka-Suchanek J.: Anty-sztuka życia, czyli człowiek jako myśliwy i zwierzyna łowna. Rozważania na marginesie „Ojcze nasz” Anatolija Sudariewa. „Anthropos?” 2013, nr 20–21.


Opublikowane : 2018-12-24


FeliszewskiZ. (2018). „Jelenia strzałem zwalam z nóg…” O znaczeniu polowań w „Scenach myśliwskich z Dolnej Bawarii" Martina Sperra. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (4), 233-243. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/7531

Zbigniew Feliszewski 
Uniwersytet Śląski  Polska
https://orcid.org/0000-0002-7729-1155

Zbigniew Feliszewski – dr hab., adiunkt w Instytucie Filologii Germańskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, kierownik Zakładu Kultur Krajów Niemieckojęzycznych i Skandynawskich. Doktoryzował się na podstawie rozprawy Literackość scenariuszy filmowych Rainera Wernera Fassbindera. W 2015 roku uzyskał habilitację (monografia „Wyścig na wstędze Möbiusa”. Dramaty Franza Xavera Kroetza w teorii konsumpcji, Kraków 2014). Zainteresowania badawcze: współczesny dramat niemieckojęzyczny, teatr i dramat Bertolta Brechta, praktyka i teoria teatru w transferze kulturowym, literatura w teorii konsumpcji.





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).