W „szkatułce myśli”. Jarosław Mikołajewski: Syrakuzańskie. Kraków–Budapeszt–Syrakuzy 2019, 68 s.

Karolina Najgeburska
http://orcid.org/0000-0003-0272-6000

Abstrakt

Artykuł stanowi omówienie literackich reprezentacji włoskiej podróży w eseistycznej książce Syrakuzańskie Jarosława Mikołajewskiego – poety, pisarza, reportera i tłumacza języka włoskiego. Ponieważ każda próba pisania o podróży po Włoszech musi być konfrontowana z tradycją pisania o tym kraju i jego kulturze, celem artykułu jest zbadanie, na ile omawiana książka wpisuje się w schemat narracyjny historycznych „tekstów włoskich” i z jakimi problemami musi się mierzyć pisarz, podejmując tę kwestię. Autorka analizuje postacie podróżnika i turysty, próbując zbadać, w jaki sposób każda z nich determinuje sposób przeżywania „nieznanego”. Ważnym kontekstem analizy jest również kryzys uchodźczy, który rzuca nowe światło na dzisiejszy obraz Syrakuz.


Słowa kluczowe

Jarosław Mikołajewski; podróż włoska; Syrakuzy; kryzys migracyjny

Certeau Michel, de (2008): Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Tłum. K. Thiel-Jańczuk. Kraków.

Czaja Dariusz (2010): Gdzieś dalej, gdzieś indziej. Wołowiec.

Czaja Dariusz (2018): Gramatyka bieli. Kraków.

Dziadek Adam (2011): Obrazy i wiersze z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej. Katowice.

Gazda G., Tynecka-Makowska S., red. (2006): Słownik rodzajów i gatunków literackich. Kraków.

Karpiński Wojciech (1982): Pamięć Włoch. Kraków.

Kozicka Dorota (2006): Podróżny horyzont rozumienia. „Teksty Drugie”, nr 1–2.

Mikołajewski Jarosław (2015): Wielki przypływ. Warszawa.

Mikołajewski Jarosław (2018): Czas archaiczny i wieczny. Online: https://przekroj.pl/artykuly/felietony/czas-archaiczny-i-wieczny-jaroslaw-mikolajewski [dostęp: 15.12.2020].

Mikołajewski Jarosław (2019): Syrakuzańskie. Kraków–Budapeszt–Syrakuzy.

Nycz Ryszard (1982): Współczesne sylwy wobec literackości. W: Studia o narracji. Red. J. Błoński, S. Jaworski, J. Sławiński. Wrocław.

Ostrowski Witold (2006): Esej. W: Słownik rodzajów i gatunków literackich. Red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska. Kraków.

Sarnowska-Temeriusz Elżbieta (1980): O „katharsis” – raz jeszcze. „Pamiętnik Literacki”, nr 4.

Sendyka Roma (2006): Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku. Kraków.

Szczuciński Adam (2008): Włoskie miniatury. Warszawa.

Pobierz

Opublikowane : 2021-05-28


NajgeburskaK. (2021). W „szkatułce myśli”. Jarosław Mikołajewski: Syrakuzańskie. Kraków–Budapeszt–Syrakuzy 2019, 68 s. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (3), 233-242. https://doi.org/10.31261/FLPI.2021.03.15

Karolina Najgeburska 
Uniwersytet Gdański  Polska
http://orcid.org/0000-0003-0272-6000




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).