Czy koncepcja „tygla narodów” ma przyszłość? Proza rosyjsko-amerykańska i rosyjsko-izraelska XXI stulecia: analiza porównawcza


Abstrakt

Artykuł zawiera porównanie koncepcji twórczych amerykańskich i izraelskich pisarzy rosyjskojęzycznych. Jego autorka poddaje analizie hybrydyczność egzystencji twórcy poza krajem urodzenia. Chociaż literatura amerykańska tworzona przez imigrantów z byłego ZSRR w pierwszej dekadzie obecnego
wieku zasadza się na odrzuceniu przez twórców wszelkich definicji klasyfikujących i istnieniu w przestrzeni pośredniej, to skierowana jest do czytelników anglojęzycznych. Tymczasem rosyjskojęzyczni pisarze Izraela chociaż akcentują swoją społeczną przynależność do tego kraju, to kierują swoją twórczość do czytelnika rosyjskojęzycznego, mieszkańca zarówno rosyjskojęzycznej diaspory, jak i Federacji Rosyjskiej. Zaledwie niewielka część rosyjskojęzycznych twórców izraelskich, którzy przedkładają odbiorców hebrajskojęzycznych nad rosyjskojęzycznych, buduje swoją narrację na tych samych zasadach nieprzynależności, co rosyjskojęzyczni autorzy w Stanach Zjednoczonych. Autorka artykułu przekonuje, że w przeciwieństwie do forowanej w XX wieku koncepcji „tygla narodów”, w czasach współczesnych o sukcesie prozy imigrantów decydują teksty korzystające z literacko-kulturowej hybrydyczności.


Słowa kluczowe

translingwistyka; tożsamość hybrydowa; imigracja; żydostwo; proza

Furman, Yelena. “Hybrid Selves, Hybryd Texts: Embracing the Hyphen in Russian American Fiction.” Slavic and East European Journal, vol. 55, no. 1, 2011.

Furman, Andrew. “The Russification of Russian American Fiction.” Zeek: A Jewish Journal of Thought and Culture, April, 2008 <http://www.zeek.net/archive/>.

Glaser, Amelia. “Introduction: Russian American Fiction”. Slavic and East European Journal, vol. 55, no. 1, 2001.

Ronell, Anna. “Some Thoughts on Russian Israeli Fiction: Introducing Dina Rubina.” Prooftexts, vol. 28, no. 2, 2008.

Senderovich, Sasha. “Scenes of Encounter: The ‘Soviet Jew’ in Fiction by Russian Jewish Writers in America.” Prooftexts, vol. 35, no. 1, 2015.

Shteryngart, Gary. Little Failure. New York: Random House 2014.

Shteyngart, Gary. “The New Two-Way Street.” In: T. Jacoby (ed.). Reinventing the Melting Pot: The New Immigration and What It Means to be American. New York: Basic Books 2004.

Vapnyar, Lara. “The Writer as a Tour Guide.” A. Rosenfeld (ed.). The Writer Uprooted: Contemporary Jewish Exile Literature. Bloomington: Indiana University Press 2008.

Wanner, Andrian. “Triple Identities. Russian-Speaking Jews as German, American and Israeli Authors.” In: Z. Gitelman (ed.). The New Jewish Diaspora. Russian-Speaking Immigrants in the United States, Israel and Germany. New Brunswick: Rudgers University Press 2016.

Wanner, Andrian. “The Russian Immigrant Narrative as Meta Fiction.” Slavic and East European Journal, vol. 55, no. 1, 2011.

Wanner, Andrian. “Russian Jews as American Writers A New Paradigm for Jewish Multiculturalism?” Melus, vol. 37, no. 2, 2012.

Wanner, Andrian. Out of Russia: Fictions of a New Translingual Diaspora. Chicago: Chicago Northwestern University Press, 2011


Opublikowane : 2021-12-27



Marina Aptekman 
Uniwersytet Tufts w Medford  Stany Zjednoczone
https://orcid.org/0000-0002-5869-344X




Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).