Communication in social networking websites. Development of social bonds or polarization of political views?



Abstract

New media are frequently used for presenting views and developing desired socio-political opinions. The social networking websites are becoming an objection towards the use of media messages as tools of persuasion and manipulation. However, they are not playing that role completely. The article discusses the process of developing social capital in social networking websites, against the background of social relationships based on trust or lack of trust. Partnership and cooperation are becoming important tools of democracy, with which there are constructed the social bonds which mobilize the users of media networking websites to undertake political activities. The developed social bonds constitute a source of discussion groups concentrated around joint views. In turn, in the light of lack of trust, that division into groups leads to alienation and the resulting polarization of views. The polarization tendencies in the social networking media limit their informative character. At the same time, they cause a situation when, in the social networking area of the Internet, different socio-political activities are ignored or blocked. Media education is to counteract such tendencies. Under the European law, the European countries have been obliged to develop media education both in education, and through social educational programs. The current condition of media education in Poland was presented.

 

Key words:

networking websites, social bonds, social relationships, trust


Bourdieu, P., & Wacquant, J.D.L. (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, trans. A. Sawisz. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.

Coleman, J. (1988). Social Capital in the Creation of Human Capital. The American Journal of Sociology, 94, 95-120.

Cwalina, W. (2001). Internet: nowy multikanał marketingu politycznego. [In:] T. Zasępa (ed.), Internet : fenomen społeczeństwa informacyjnego. Częstochowa: Edycja św. Pawła.

Czapiński, J., & Panek, T. (2011). Diagnoza społeczna 2011. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.

Dziadzia, B. (2008). Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Działek, J. (2011). Kapitał społeczny – ujęcia teoretyczne i praktyka badawcza. Studia Regionalne i Lokalne, 3, 100-118.

Freeman, R. E. (1984). Strategic management: a stakeholder approach. Boston: Pitman/Ballinger.

Gasik, S. (2013). Zaufanie i partnerstwo jako alternatywa dla kontroli w projektach publicznych. http://www.sybena.pl/dokumenty/Projekty-Publiczne/Zaufanie-i-partnerstwo-jakoalternatywa-dla-kontroli-w-projektach-publicznych.pdf (22.06.2016).

Hampton, K., & Wellman, B. (2000). Examining Community In the Digital Neighborhood. [In:] T. Ishida, K.K. Isbister (eds). Digital Cities: Technologies, Experiences and Future Perspectives, Berlin: Springer Verlag.

Jaruga, K. (2013). Sieci społecznościowe w polityce: medium (dez)informacyjne? Kultura-Media-Teologia, 13, 53-67.

Jasiewicz, J. (2012). Analiza SWOT poziomu kompetencji informacyjnych i medialnych polskiego społeczeństwa w oparciu o istniejące badania społeczne. [In:] J. Lipszyc (ed.). Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia. Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska.

Kaplan, A.M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53 (1), 59-68.

Kawik, A. (2012). Ponad połowa Polaków korzysta z mediów społecznościowych. http://socialpress.pl/2012/03/ponad-polowa-polakow-korzysta-z-mediowspolecznosciowych/# (22.06.2016).

Kaznowski, D. (2008). Nowy marketing, Warszawa: VFP Communications Sp. z o.o.

Komorowska, B. (2015). Aktywność internetowa dzieci i młodzieży – wskazania dla praktyki pedagogicznej. Edukacja-Technika-Informatyka, 6(4), 111-117.

Kowalczyk, R. (2009). Media lokalne w Polsce, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Contact.

Krzyminiewska, G. (2003). Znaczenie zaufania w tworzeniu kapitału społecznego. Ekonomiczny i społeczny wymiar. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, LXV (2), 221-227.

Levinson, P. (2010). Nowe nowe media, trans. M. Zawadzka. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Majorek, M. (2010). Nowa jakość kampanii wyborczych na przykładzie amerykańskich kandydatów do urzędu prezydenta w pierwszej dekadzie XXI wieku. [In:] M. du Vall, A. Walecka-Rynduch (eds), „Stare” i „nowe” media w kontekście kampanii politycznych i sprawowania władzy. Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne-Oficyna Wydawnicza AFM.

Newcombe, R. (2003). From client to project stakeholders: a stakeholder mapping approach. Construction Management and Economics, 21(8), 841-848.

Ogonowska, A. (2003). Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości, Kraków: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Societas Vistulana.

Putnam, R. (1995a). Bowling Alone: America’s Declining Social Capital. Journal of Democracy, 6(1), 65-78.

Putnam, R. (1995b). Demokracja w działaniu: tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, trans. J. Szacki. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Rakocy K. (2016), Dwa plemiona czy więcej? Polaryzacja w serwisach społecznościowych w Polsce 2015-2016 r. http://www.slideshare.net/kamilrakocy/dwa-plemiona-czy-wicej (24.06.2016).

Siemieniecki, B. (2008). Przedmiot i zadania mediów w edukacji. [In:] B. Siemieniecki (ed.), Pedagogika medialna, vol. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sokołowski, M. (2004). Edukacja medialna. Nowa generacja pytań i obszarów badawczych. Olsztyn: Oficyna Wydawnicza Kastalia.

Strykowski, W. (2008). Kształcenie wspomagane mediami a edukacja medialna. [In:] T. Lewowicki, B. Siemieniecki (eds). Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Stunża, G.D. (2012). Edukacja medialna w podstawie programowej. [In:] J. Lipszyc (ed.), Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia. Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska.

Sztompka, P. (2002). Socjologia. Kultura zaufania. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Wallace, P. (2001). Psychologia Internetu, trans. T. Hornowski, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Williams, R. (2012). Revealed: The third largest ‘country’ in the world - Facebook hits one billion users, “The Independent”, http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-andtech/news/revealed-the-third-largest-country-in-the-world-facebook-hits-one-billionusers-8197597.html (24.06.2016).

Zając, J. (2016). Dwa plemiona czy więcej – polaryzacja Polaków w mediach społecznościowych, https://blog.sotrender.com/pl/2016/03/polaryzacja-polakow-w-mediachspolecznosciowych/ (30.06.2016).

Download

Published : 2016-12-01


Juszczyk-RygałłoJ. (2016). Communication in social networking websites. Development of social bonds or polarization of political views?. Political Preferences, (13). Retrieved from https://www.journals.us.edu.pl/index.php/PP/article/view/4747

Joanna Juszczyk-Rygałło  jjr@onet.pl
Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie Wydział Pedagogiczny  Poland



The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.