Warunki komercjalizacji wiedzy w Gruzji: studium przypadku nauk społecznych na Tbiliskim Uniwersytecie Państwowym

Sandro Tabatadze
https://orcid.org/0000-0002-9239-7441
Salome Dundua
https://orcid.org/0000-0003-1059-3113

Abstrakt

W dzisiejszych czasach głęboka współpraca między uczelniami, ośrodkami badawczymi i przemysłowymi jest ważnym bodźcem wzrostu gospodarczego. Jednak nadal nie jest jasne, jak przebiega proces komercjalizacji wiedzy w krajach, które mają doświadczenie wysoce scentralizowanej gospodarki i edukacji. Tbiliski Uniwersytet Państwowy jest postrzegany jako ośrodek przyspieszający procesu rozwoju komercjalizacji wiedzy, głównie ze względu na swoje powiązania międzynarodowe, choć kwestia komercjalizacji wiedzy z zakresu nauk społecznych jest nadal w większości pomijana. Niniejsze badania analizują przypadek najstarszej, największej i najbardziej umiędzynarodowionej uczelni w Gruzji. Kompleksowe badanie ma na celu określenie czynników makro i mikro, które sprawiają, że komercjalizacja wiedzy w naukach społecznych kończy się powodzeniem lub porażką. Wyniki pokazują, że niektórzy przedstawiciele społeczności uniwersyteckiej uważają, że komercjalizacja opiera się głównie 
na naukach przyrodniczych i ścisłych. Inni natomiast twierdzą, że wkład w rozwój społeczny jest najważniejszym możliwym transferem wiedzy.


Słowa kluczowe

nauki społeczne; komercjalizacja wiedzy; uczelnie wyższe; Tbiliski Uniwersytet Państwowy; nowy instytucjonalizm

Arbo, P., & Benneworth, P. (2007). Understanding the Regional Contribution of Higher Education Institutions: A Literature Review. A research report prepared for the OECD Institutional Management in Higher Education Programme “The contribution of higher education to regional development”. Center for Urban and Regional Development Studies.

Astebro, T. (2004). Key success factors for technological entrepreneurs’ R&D projects. IEEE Transactions on Engineering Management, 51(3), 314–321.

Audretsch, D. (2007). Entrepreneurship capital and economic growth. Oxford Review of Economic Policy, 21(1), 63–78.

Azimbayeva, G. (2017). Comparing post-Soviet changes in higher education governance in Kazakhstan, Russia, and Uzbekistan. Cogent Education, 4(1), 1–18.

Berg, P. von (2018). The role of civic education at university: Lessons from Azerbaijan. In A. Salem, G. Hazeldine & D. Morgan (eds.), Higher Education in Post-Soviet States, 107–143. Stuttgart.

Blumenthal, D., Campbell, E. G., Causino, N., & Louis, K. S. (1996). Participation of life-science faculty in research relationships with industry. The New England Journal of Medicine, 335(23), 1734–1739.

Boehm, D. N., & Hogan, T. (2013). Science-to-Business collaborations: A scienceto-business marketing perspective on scientific knowledge commercialization. Industrial Marketing Management, 42(4), 564–479.

Breschi, S., Lissoni, F., & Montobbio, F. (2007). The scientific productivity of academic inventors: New evidence from Italian data. Economics of Innovation and New Technology, 16, 101–118.

British Academy (2010). Past, present and future, the public value of the humanities and social. https://www.thebritishacademy.ac.uk/publications/pastpresent-and-future-public-value-humanities-and-social-sciences (accessed 15.03.2020).

Bullock, A., & Hughes, R. (2016). Knowledge Exchange and the Social Sciences: A Report to ESRC from the Centre for Business Research. Cambridge: University of Cambridge.

Calls and Programmes (2019). Shota Rustaveli National Science Foundation of Georgia https://rustaveli.org.ge/eng/konkursebi-da-programebi.

Carayannis, E. G., & Campbell, D. F. J. (2009). “Mode 3” and “Quadruple Helix”: Toward a 21st-century fractal innovation ecosystem. International Journal of Technology Management, 46(3/4), 201–234. doi:10.1504/IJTM.2009.023374.

Carayannis, E. G., & Campbell, D. F. J. (2010). Triple Helix, Quadruple Helix and Quintuple Helix and How do knowledge, innovation and the environment relate to each other? A proposed framework for a trans-disciplinary analysis of sustainable development and social ecology. International Journal of Social Ecology and Sustainable Development, 1(1), 41–69.

Carayannis, E. G., & Campbell, D. F. J. (2011). Open innovation diplomacy and a 21st-century fractal research, education and innovation (FREIE) ecosystem: building on the Quadruple and Quintuple Helix innovation concepts and the “Mode 3” knowledge production system. Journal of the Knowledge Economy, 2(3), 327–372. http://www.springerlink.com/content/d1lr223321305579/.

Carmines, E. G., & Stimson, J. A. (1980). The Two Faces of Issue Voting. The American Political Science Review, 74(1), 78–91. doi:10.2307/1955648.

Chrisman J., Hynes T., & Fraser S. (1995). Faculty Entrepreneurship and Economic Development: The case of the University of Calgary. Journal of Business Venturing, 10(4), 267–281.

Crossick, G. (2009). So who now believes in the transfer of widgets? Talk given at the Knowledge Future Conference, Warden of Goldsmiths, University of London, 16–17 October.

DEA (2011). The Social Sciences and the Humanities – use it don’t lose it. https://www.datocms-assets.com/22590/1586629647-the-social-sciences-and-the-humanities.pdf

Etzkowits, H., & Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from National Systems and Mode 2 to a Triple Helix of university-industry-government relations. Research Policy, 29(2), 109–123.

European Higher Education Area – Achieving goals, Bergen, 2005, May 19–20. https://mes.gov.ge/uploads/Bologna/4%20bergen%20communique.pdf.

Florida, R., & Cohen, W. M. (1999). Engine or infrastructure? The university’s role in economic development. In L. M. Branscomb, F. Kodama & R. Florida (eds.), Industrializing knowledge—university-industry linkages in Japan and the United States (pp. 589–610). Cambridge: MIT Press.

Gans, J., & Stern, S. (2003). The product market and the market for ideas: Commercialization strategies for technology entrepreneurs. Research Policy, 32(2), 335–350.

Georgia GDP per capita (2020). https://www.ceicdata.com/en/indicator/georgia/gdp-per-capita.

Henderson, M., & Rosenberg, N. (2001). Designing efficient institutions for sciencebased entrepreneurship: lessons from the US and Sweden. Journal of Technology Transfer, 26(3), 207–231.

Holm, U., & Liinason, M. (2005). Disciplinary barriers between the social sciences and humanities. National Report on Sweden. January, 1–50.

Huisman, J., Smolentseva, A., & Froumin, I. (eds.) (2018). 25 Years of Transformations of Higher Education Systems in Post-Soviet Countries. Palgrave, Macmillan.

Information (n.d.). Tbilisi State University, bit.ly/3E9d2DM.

Irzik, G. (2013). Introduction: commercialization of academic science and a new agenda for science education. Science & Education, 2, 2375–2384.

Jolly, V. K. (1997). Commercializing New Technologies: Getting from mind to market. Boston: Harvard Business School Press.

Koelble, T. (1995). The new institutionalism in political science and sociology. Comparative Politics, 27(2), 231–243.

Krebs, R., & Wenk S. (2005). Disciplinary Barriers between the Social Sciences and Humanities. Current debates about the construction of knowledge in the social sciences and humanities and the impact of these on disciplinization in eight European countries. Comparative Report.

Law of Georgia on Innovations 2016. https://matsne.gov.ge/en/document/view/3322328?publication=0 (accessed: 22.11.2019).

Law of Georgia on Science, Technology and their development 2018. https://matsne.gov.ge/en/document/view/28426?publication=12 (accessed: 22.11.2019).

Law of Georgia on Higher education 2019. https://matsne.gov.ge/en/document/view/32830?publication=56 (accessed: 23.11.2019).

Lowndes, V. (2018). Institutionalism. In V. Lowndes, D. Marsh, & G. Stoker (eds.), Theory and Methods in Political Science (pp. 54–75). Palgrave.

Lowndes, V., Pratchett, L., & Stoker, G. (2006). Local political participation: the impact of rules-in-use. Public Administration, 84(3), 539–561.

Lukovics, M., & Zuti, B. (2013). Successful universities towards the improvement of regional competitiveness: “Fourth Generation” universities, Conference Paper, August.

Mahoney, J., & Thelen, K. (eds.). (2010). Explaining Institutional Change – Ambiguity, Agency, and Power. Cambridge: Cambridge University Press.

Martin, B. (2003). The changing social contract for science and the evolution of the university. In B. Aldo, A. Salter, & E. Steinmuller (eds.), Science and Innovation: Rethinking the Rationales for Funding and Governance (pp. 277–304). Cheltenham: Edward Elgar.

Martin, B., & Etzkowitz, H. (2001). The origin and evolution of the university species, Electronic working paper series, Paper 59. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.599.5719&rep=rep1&type=pdf.

Mansfield, E., & Lee, J. Y. (1996). The modern university: contributor to industrial innovation and recipient of industrial R&D support. Research Policy, 25(7), 1047–1058.

Mayer, J. W., & Rowan, B. (1977). Institutionalized organizations: formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, 83(2), 340–363.

Mehrabi, J., Soltani, I., Nilipour, A., & Kiarasi, P. (2013). Studying knowledge commercialization. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(7), 267–278.

Miller, D., & Acs, Z. (2013). Backing the horse or the jockey? University knowledge commercialization in the entrepreneurial age. In B. Tuzin (ed.), Knowledge Commercialization and Valorisation in Regional Economic Development (pp. 23–50). Cheltenham, UK.

Ministers (n.d.). https://www.mes.gov.ge/content.php?id=110〈=geo.

Młodzińska-Granek, A., & Kwieciński, L. (2018). The new dimension of university – business partnerships. Horyzonty Wychowania, 17(44), 11–18.

National Statistics Office of Georgia (2019a). Gross Domestic Product. https://www.geostat.ge/en/modules/categories/23/gross-domestic-product-gdp (accessed 15.11.2019).

National Statistics Office of Georgia (2019b). Science. https://www.geostat.ge/ka/modules/categories/194/metsniereba (accessed 15.11.2019).

National Statistics Office of Georgia (2019c). Employment and Unemployment. https://www.geostat.ge/ka/modules/categories/38/dasakmeba-da-umushevroba.

National Statistics Office of Georgia (2019d). Education. https://www.geostat.ge/ka/modules/categories/193/ganatleba.

Nelson, R. (2004). The market economy, and the scientific commons. Research Policy, 33(3), 445–471.

Olmos-Peñuela, J., Benneworth, P., & Castro-Martínez, E. (2013). Are ‘STEM from Mars and SSH from Venus’?: Challenging disciplinary stereotypes of research’s social value. Science and Public Policy, 41(3). doi:10.1093/scipol/sct1071.

Olmos-Peñuelaa, J., Castro-Martíneza, E., & D’Estea, P. (2014). Knowledge transfer activities in social sciences and humanities: explaining the interactions of research groups with non-academic agents. Research Policy, 43(4), 696–706.

Palmer, D., Biggard, N., & Dick, B. (2008). Is the new institutionalism a theory? In R. Greenwood, C. Oliver, R. Suddaby, & K. Zahlin (eds.), The SAGE Handbook of Organization Institutionalism (pp. 739–768). SAGE Publications Ltd.

Palo-oja, Q. M., Kivijärvi, M., & Aromaa, E. (2017). Challenges in academic commercialisation: a case study of the scientists’ experiences. International Journal of Knowledge Management Studies, January.

Pawłowski, K. (2009). The “fourth generation university” as a creator of the local and regional development. Higher Education in Europe, 34(1), 54–64.

Perkmann, M., Tartari, V., McKelvey, M., Autio, E., Broström, A., D’Este, P., Fini, R., Geuna, A., Grimaldi, R., Hughes, A., Krabel, S., Kitson, M., Llerena, P., Salter, A., & Sobrero, M. (2013). Academic engagement and commercialization: A review of the literature on university-industry relations. Research Policy, 42(2), 423–442.

Pietilä, M. (2014). The many faces of research profiling: academic leaders’ conceptions of research steering. Higher Education, 67, 303–316.

Plasser, F., & Plasser, G. (2002). Global Political Campaigning. A Worldwide Analysis of Campaign Professionals and Their Practices. Westport, CT: Praeger.

Ponds, R., Oort, F.V., & Frenken, K. (2009). Innovation, Spillovers and Universityindustry collaboration: an extended knowledge production function approach. Journal of Economic Geography, 10(2), 231–255.

Radder, H. (2010). The Commodification of Academic Research. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Rasmussen, E., Moen, Ø., & Gulbrandsen, M. (2006). Initiatives to promote commercialization of university knowledge. Technovation, 26(4), 518–533.

Report of the Expert Group on Humanities Positioning Humanities Research in the 7th Framework Programme (2007). http://www.eurosfaire.prd.fr/7pc/doc/ssh/rapport_Mackiewicz_2007_en.pdf.

Rosa, J., & Rose, A. (2007). Report on Interviews on the Commercialisation of Innovation. Science, Innovation and Electronic Information Division (SIEID), Statistics Canada. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.490.7568&rep=rep1&type=pdf.

Salter, A., & Martin, B. (2001). The economic benefits of publicly funded basic research: A critical review. Research Policy, 30(3), 509–532.

Shota Rustaveli National Science Foundation of Georgia’s Budget 2021. (n.d). https://rustaveli.org.ge/geo/2021.

Siegel, D., Veugelers, R., & Wright, M. (2007). Technology transfer offices and commercialization of university intellectual property: performance and policy implications. Oxford Review of Economic Policy, 23(4), 640–660.

Sternitzke, C. (2010). Knowledge sources, patent protection, and commercialization of pharmaceutical innovations. Research Policy, 39(6), 810–821.

Suprun, O. (2018). Financing Higher Education: Police Transformations in Lithuania. In A. Salem, G. Hazeldine & D. Morgan (eds.), Higher Education in Post-Soviet States (pp. 25–57). Stuttgart.

Tabatadze, S. (2021). Party-based Euroscepticism: The Case of Georgia. Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet Democratization. Published electronically November 4.

Tarnopolsky, Y. (1988). Soviet Higher Education: A First-Hand Report. Academic Questions, 1(2).

Terms of Reference of the Grant Call for “Fundamental Research” 2018 administered by the Shota Rustaveli National Science Foundation of Georgia (2018). https://rustaveli.org.ge/images/2018%20clis%20konkursebi/FR%202018/ToR_FR%2017.08.2018. pdf.

The International Institute for Education Policy, Planning and Management (2013). http://erasmusplus.org.ge/files/files/Strategic_Development%20_of_HE_and_Science_in_Georgia-ge.pdf (accessed 15.11.2019).

TSU, About Faculty. (n.d.). https://www.tsu.ge/en/faculties/social/about_the_faculty (accessed 25.11.2019).

TSU, About the University. (n.d.). History of the University. https://www.tsu.ge/en/page/About-University (accessed 22.11.2019).

TSU, Mission and strategy of the faculty. (n.d.). https://www.tsu.ge/data/file_db/faculty_social_political/Mission%20and%20Vision.pdf (accessed 25.12.2019).

TSU Knowledge Transfer and Innovation Center (n.d.). https://old.tsu.ge/en/research/institutes_centers/dzhfchaxf0vslo7uv (accessed 25.04.2022).

TSU (2018). Strategic Development Plan of Ivane Javakhishvili Tbilisi State University. https://www.tsu.ge/data/file_db/PR/Strategic%20Development%20Plan.pdf (accessed 21.11.2019).

TSU among Best Global Universities. (n.d). https://www.tsu.ge/en/news/TSU-among-Best-Global-Universities.

Umland, A. (2005). Teaching social sciences at a post-soviet university: A survey of challenges for visiting lecturers in the former USSR. European Political Science, 4, 219–229.

Vekua, M. (2018). The development of journalism higher education in Georgia: from Soviet to European. In A. Salem, G. Hazeldine & D. Morgan (eds.), Higher Education in Post-Soviet States, 161–185. Stuttgart.

Yegorov, I. (2009). Post-Soviet science: difficulties in the transformation of the R&D systems in Russia and Ukraine. Research Policy, 38, 600–609.

Wang, Y., Hu, R., Li, W., & Pan, X. (2016). Does teaching benefit from universityindustry collaboration? Investigating the role of academic commercialization and engagement. Scienometrics, 106(3), 1037–1055.

Winning Projects (2019). Shota Rustaveli National Science Foundation of Georgia. https://rustaveli.org.ge/geo/2019-tseli.

Wissema, J. G. (2009). Towards the Third-Generation University. Managing the University in Transition. Cheltenham, United Kingdom: Edward Elgar.

World University Rankings: 2021 methodology. (2021). https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/world-university-rankings-2021-methodology.


Opublikowane : 2022-06-13


TabatadzeS., & DunduaS. (2022). Warunki komercjalizacji wiedzy w Gruzji: studium przypadku nauk społecznych na Tbiliskim Uniwersytecie Państwowym. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 34, 3-26. https://doi.org/10.31261/spus.13040

Sandro Tabatadze 
Georgian Institute of Public Affairs (GIPA)  Gruzja
https://orcid.org/0000-0002-9239-7441
Salome Dundua 
Ivane Javakhishvili Tbilisi State University, Georgia  Gruzja
https://orcid.org/0000-0003-1059-3113




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).