Polityczny kontekst reform i kondycja polskiej szkoły w trakcie pierwszej kadencji rządów Prawa i Sprawiedliwości


Abstrakt

W artykule scharakteryzowano najważniejsze zmiany w ustroju szkolnym podjęte w latach 2015–2019 i polityczny kontekst tych zmian. Analizie poddano podwyższenie wieku obowiązkowej edukacji oraz założenia reformy systemu oświaty, w wyniku której m.in. zlikwidowano szkoły gimnazjalne. W dalszej części przedstawiono zdanie opinii publicznej na temat polskiej szkoły oraz wprowadzanej w niej zmiany. Ostatnią kwestią podjętą w opracowaniu są wyniki badania PISA 2018.


Słowa kluczowe

reforma systemu oświaty; likwidacja gimnazjów; podwyższenie wieku obowiązkowej edukacji; nastroje społeczne; PISA 2018

Centrum Badania Opinii Społecznej (2017). Komunikat z Badań Nr 16/2017. Polacy o reformie edukacji. Warszawa.

Centrum Badania Opinii Społecznej (2018). Komunikat z Badań Nr 122/2018. Ocena systemu edukacji po roku od wprowadzenia reformy. Warszawa.

Instytut Badań Edukacyjnych (2019). PISA. Wyniki badania 2018 w Polsce. Warszawa.

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (2014). https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/rusza-rok-szkoly-zawodowcow-cel-odbudowa-szkolnictwa-zawodowego.html/ (dostęp: 18.10.2019).

Ministerstwo Edukacji Narodowej (2016a). http://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/uczen-i-rodzic/struktura-szkol-po-zmianach.html/ (dostęp: 18.10.2019).

Ministerstwo Edukacji Narodowej (2016b). http://reformaedukacji.men.gov.pl/o-reformie/uczen-i-rodzic/jak-beda-przebiegaly-zmiany-w-kolejnych-latach.html/ (dostęp: 18.10.2019).

OECD (2019). PISA 2018 Results. What school life means for student’s lives. Vol. III. https://www.oecd.org/publications/pisa-2018-results-volume-iii-acd78851-en.htm/ (dostęp: 7.01.2020).

Państwowa Komisja Wyborcza (2019b). https://parlament2015.pkw.gov.pl/349_Wyniki_Sejm.html/ (dostęp: 17.10.2019).

Państwowa Komisja Wyborcza (2019a). https://wybory.gov.pl/sejmsenat2019/ (dostęp: 17.10.2019).

Ustawa z dnia 30 sierpnia 2013 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1265 z późn. zm.).

Ustawa z 29 grudnia 2015 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U z 2016 r. poz. 35 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Przepisy wprowadzające ustawę — Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60 z późn. zm.).


Opublikowane : 2020-06-21


Stępień-LampaN. (2020). Polityczny kontekst reform i kondycja polskiej szkoły w trakcie pierwszej kadencji rządów Prawa i Sprawiedliwości. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 29, 49-59. https://doi.org/10.31261/spus.9574

Natalia Stępień-Lampa 
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Polska
https://orcid.org/0000-0001-6282-5655




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).