KATECHETA W ŚRODOWISKU SZKOŁY WOBEC PROBLEMÓW DEMONOLOGII



Abstrakt

The presence of a religion teacher at school becomes a chance to evangelise both students and teachers. They all come from different backgrounds and have varying experience of God. The article A Religion Teacher in a School Environment in the Face of a Demonology Issue is an attempt to show a religion teacher’s tasks which he can undertake during religious instruction lessons and during informal contacts with other teachers. These tasks are not focused only on spreading the Gospel. But also on making young people aware of spiritual threats connected with wearing satanist symbols and promoting satanism, organizing Halloween, propagating magic. The article proves that the school curriculum for catechism does not underline the threats sufficiently. It contains suggestions of improving the content of the subject in this aspect and also of fuller use of the priest teacher’s presence at school.


Słowa kluczowe

Nowa podstawa programowa; sekularyzacja; ponowoczesność; Harry Potter; symbole okultystyczne; Halloween; satanizm; muzyka okultystyczna; joga

Amorth A., Egzorcyści i psychiatrzy, Częstochowa 1999.

Biela B., Parafia miejscem urzeczywistniania się komunii Kościoła. Studium teologiczno-pastoralne, Katowice 2006.

Dorsz J., Władca Pierścienia, „Egzorcysta”, 2(2013), s. 36-41.

Gajewski M., Satanizm – uwarunkowania filozoficzne i społeczne, w: M. Gajewski, Satanizm. Historia, kontrowersje, pytania, Kraków 2011, s. 174-187.

Gogolik M., Istotne zmiany w „Podstawie programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce”, „Katecheta” 6(2011), s. 4-9.

Jacyna-Onyszkiewicz Z., Moc amuletu. Energia, której nie ma, „Egzorcysta” 2(2013), s. 56-57

Kasjaniuk E., M. Nowacka, Katechizacja, w: Encyklopedia Katolicka, red. A. Szostek, B. Migut, E, Gigilewicz, i inni, Lublin 2000, t. 8, k. 1035-1037.

Kiciński A., Nauczanie religii w Europie, „Katecheta” 10(2012), s. 4-15.

Kochel J., Wychowanie do walki z szatanem przez katechezę, w: Egzorcyzmy w tradycji i życiu Kościoła, red. A. Żądło, Katowice 2007, s. 190-210.

Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa Programowa Katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce, Kraków 2010.

Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja Dominus Iesus o jedyności i powszechności zbawczej Jezusa Chrystusa i Kościoła, 4, w: Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja Dominus Iesus. Tekst i komentarze, Poznań 2006, s. 19-46.

Kongregacja Nauki Wiary, Wiara chrześcijańska i demonologia, Kraków 2011.

Kuby G., Harry Potter – dobry czy zły?, Radom 2006.

Matusik M., Zobaczyłem twarz diabła. Rozmowy z egzorcystą, Szczebrzeszyn 2012, s. 53-54.

Murawski R., Katecheza, w: Encyklopedia Katolicka, red. A. Szostek, B. Migut, E, Gigilewicz i innych, Lublin 2000, t. 8, k. 1027-1028.

Nota duszpasterska Konferencji Episkopatu Toskanii na temat magii i demonologii, 8, w: A. Posacki, Ezoteryzm i okultyzm – formy dawne i nowe. Aspekty filozoficzno-teologiczne i praktyczno-duszpasterskie, Radom 2009, s. 427-456.

Orczyk A., Przemiany społeczno-kulturowe i religijne a katechizacja, „Katecheta” 12(2008), s. 6-15.

Osewska E., Stala J., „Podstawa programowa katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce” z 8 marca 2010 roku – kontekst i przyczyny, „Katecheta” 1(2011), s. 56-61.

Papieska Rada ds. Kultury, Papieska rada ds. Dialogu Międzyreligijnego, Jezus Chrystus dawcą wody żywej. Refleksja chrześcijańska na temat New Age, Poznań 2003.

Piasta K. P., Elementy demoniczne w muzyce rockowej na podstawie literatury polskiej i zagranicznej, w: Satanizm. Rock. Narkomania. Seks, red. A. J. Nowak, Lublin 2001, s. 81-214.

Posacki A., Halloween, w: Encyklopedia „Białych Plam”, t. 7, Radom 2002, s. 197-198.

Posacki A., Harry Potter, w: Encyklopedia „Białych Plam”, t. 7, Radom 2000, s. 217-224.

Posacki A., Inwazja neopogaństwa, Kraków, 2012.

Posacki A., Okultyzm, w: Encyklopedia „Białych Plam”, t. 13, Radom 2004, s. 242-249.

Posacki A., Wprowadzenie. Powaga zła w satanizmie, w: M. Gajewski, Satanizm. Historia, kontrowersje, pytania, Kraków 2011, s. 11-26.

Siemieniewski A., Nauka w rękach ideologów, „Studia Gdańskie” 20(2007), s. 293-309.

Sobczyk A. J., Anioły i demony w nauczaniu Katechizmu Kościoła Katolickiego, w: Aniołowie i demony, Homo Meditans, red. J. M. Popławski, t. XVIII, Lublin 2007, s. 175-185.

Sobieraj A., Teologia, nauka a katecheza. W dwudziestą rocznicę powrotu katechezy do szkoły, „Katecheta” 1(2010), s. 4-7.

Tekieli R., Zmanipuluję Cię kochanie, Kraków 2012.

Tosatti M., Śledztwo w sprawie szatana, Kraków 2013.

Trojanowski A., Pierścień Atlantów, czyli diabelski scenariusz na życie z sercem odwróconym od Boga, w: Misjonarze i egzorcyści w obronie przed złymi mocami, red. M. Piątkowski, Warszawa 2012, s. 89-91.

Verlinde J.-M., Zagrożenia ruchu New Age wobec kultury zachodniej, „Studia Gdańskie” 20(2007), s. 329-342.

Walulik A., Świat duchów w katechezie, w: „Aniołowie i demony”, „Homo Meditans”, red. J. M Popławski, t. XVIII, Lublin 2007, s. 129-139.

Warzyński S., Odpowiedzialność za posługę katechetyczną w Kościele. Refleksje teologiczno-pastoralne, „Katecheta”, 10(2011), s. 64-73.

Zabawa Halloween. Zły duch nie zna się na żartach. Wywiad z o. Aleksandrem Posackim SJ rozmawia Grzegorz Górny, „Egzorcysta” 2(2012), s. 19-20.

Zellma A., Analfabetyzm religijny polskiej młodzieży wyzwaniem dla szkolnego nauczania religii, „Katecheta” 7-8(2013), s. 4-14.

Zellma A., Nowa jakość planowania wymagań edukacyjnych w szkolnym nauczaniu religii – szanse i bariery. Analizy w świetle znowelizowanej „Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego Polsce”, „Katecheta” 9(2010), s. 6-16.

Zoła A., „Diabolus in musica”, czyli problemy z ideą porządku, w: „Aniołowie i demony”, „Homo Meditans”, red. J. M Popławski, t. XVIII, Lublin 2007, s. 119-127.

Żądło A., Współczesne propozycje odnowy parafii, w: Teologia Pastoralna, red. R. Kamiński, t. 2, Teologia Pastoralna Szczegółowa, Lublin 2002, s. 98.

http://www. echochrystusakrola. org/ assets/files/2011-07/symbole_znaki _ stosowane_okultyzmie.pdf [dostęp: 28.07.2013].
Pobierz

Opublikowane : 2023-12-23


NiesporekM. (2023). KATECHETA W ŚRODOWISKU SZKOŁY WOBEC PROBLEMÓW DEMONOLOGII. Studia Pastoralne, (15), 211-227. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/sp/article/view/16579

Marcin Niesporek 
Katowice  Polska



Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Polityka opłat za publikację

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów związanych z publikacją swoich artykułów, tj. opłaty za przetwarzanie artykułu (APC), opłaty za redakcję językową, opłaty za kolor, opłaty za przesłanie, opłaty za strony, opłaty członkowskie, koszty prenumeraty druku, inne opłaty dodatkowe. Autorzy nie otrzymują również żadnej gratyfikacji finansowej za publikowane artykuły.

3. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).


4. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

5. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).