The ironic component in the dramatic works of Olga Mukhina


Abstract

This article looks into the presence of irony in the artistic output of Olga Mukhina. This notion is not only a literary device in the playwright's plays but above all a way of thinking of the postmodern man. The ironic component and the accompanying categories of carnivalization and play are used by Mukhina to highlight the impression of the instability of the postmodern world, for instance through illogical, seemingly incoherent, and ironic dialogues of the characters. The following works were analyzed: Tanya-Tanya, You, and Flying.


Keywords

Olga Mukhina; contemporary Russian drama; new drama; irony

Alleman, Beda. “O ironii jako o kategorii literackiej.” Transl. Dramińska-Joczowa, Maria. Ironia. Głowiński, Michał (Ed.). Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2002: 17–41.
Baudrillard, Jean. Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Transl. Królak, Sławomir. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2006.
Charko-Klekot, Paulina. “Teatr.doc i dramat dokumentalny — nowe drogi wolności artystycznej (rys historyczny).” Maski wolności w dramacie i teatrze XX i XXI wieku. Mięsowska, Lidia, Charko-Klekot, Paulina, Tyka, Anna (Eds). Katowice: „Śląsk”, 2019: 325–345.
Charko-Klekot, Paulina. “Technika VERBATIM — przyszłość dramatu dokumentalnego? Jelena Isajewa i jej teatr non-fiction.” Estetyczne modele literatury rosyjskiej. Baczewska-Murdzek, Agnieszka, Biegluk-Leś, Weronika, Pańkowska, Ewa (Eds). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2018: 181–194.
Głowiński, Michał. “Ironia jako akt komunikacyjny.” Ironia. Głowiński, Michał (Ed.). Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2002: 5–16.
Kisielewska, Alicja, Kostaszuk-Romanowska, Monika, Strawińska, Anetta (Eds). Glamour — magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2016.
Łukasza, Agata. Glamour, kobiecość, widowisko. Aktorka jako obiekt pożądania. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2026.
Mięsowska, Lidia. Gra-nie w postmodernizm. Dramaturgia rosyjska na przełomie XX i XXI wieku. Katowice: Oficyna Wydawnicza, 2007.
“Ola Muchina: złoty sen z ‘komunałki’.” Dialog 2001, no. 12: 198.
Osińska, Katarzyna. “Dramaturgia i teatr okresu odwilży i zastoju.” Historia literatury rosyjskiej XX wieku. Drawicz, Andrzej (Ed.). Warszawa: PWN, 2007:513–526.
Pieczyński, Maciej. “Чеховский контекст драмы ‘Таня-Таня’ Оли Мухиной.” Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Rossica 2014, no. 7: 257–265.
Pieczyński, Maciej, Modele dialogu z tradycją w najnowszej dramaturgii rosyjskiej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 2021.
Poprzęcka, Maria. “Glamour – uwodzi, kusi, urzeka, koi.” Książki 2014, no. 1 (12): 32–35.
Supa, Wanda. “Ironia i jej funkcje w rosyjskiej ‘prozie kobiet’.” Świat wartości w literaturze. Sadzińska, Ewa, Szymańska, Aleksandra (Eds). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2009: 219–231.
Szahaj, Adam. “Co to jest postmodernizm.” Ethos 1996, no. 33–34: 63–78.
Szturc, Włodzimierz. Ironia romantyczna. Warszawa: PWN, 1992.
Bagdasaryan, Ol'ga. “Sad/park kak ‘teatr pamyati’ vdramaturgii Pavla Pryazhko (Sad Afrodity Dubovik, Urozhay, Parki i sady).” Przegląd Rusycystyczny 2015, no. 1: 51–63 [Багдасарян, Ольга. “Сад/парк как «театр памяти» в драматургии Павла Пряжко (Сад Афродиты Дубовик, Урожай, Парки и сады).” Przegląd Rusycystyczny 2015, no. 1: 51–63]
Bol'shaya zhrachka. 20 let spektaklyu. [Большая жрачка. 20 лет спектаклю].
Goncharova-Grabovskaya, Svetlana. “Topos doma v prostranstvenno-vremennom kontinuume russkoy dramaturgii XX veka.” Przegląd Rusycystyczny 2015, no. 1: 23–41 [Гончарова-Грабовская, Светлана. “Топос дома в пространственно-временном континууме русской драматургии ХХ века.” Przegląd Rusycystyczny 2015, no. 1: 23–41].
Gromova, Margarita. Russkaya dramaturgiya kontsa XX–nachala XXI veka. Moskva: Flinta, 2009 [Громова, Маргарита. Русская драматургия конца XX–начала XXI века. Москва: Флинта, 2009].
Yemel'yanov, Fëdor. “Igra i ironiya kak simulyativnaya model' postmoderna.” Sovremennaya gelotologiya 2015, no. 1. [Емельянов, Фёдор. “Игра и ирония как симулятивная модель постмодерна.” Современная гелотология 2015, № 1].
Konovalova. Oksana. Ironiya kak atribut kul'tury epokhi postmoderna: Filosofskiy analiz. autoreferat dysertacji. [Коновалова. Оксана. Ирония как атрибут культуры эпохи постмодерна: Философский анализ. autoreferat dysertacji].
Korotych, Polina. Ya doma. https://drive.google.com/drive/folders/1l5w0EJgei5nhjIUsmIubgjWCXoegQa1E [Коротыч, Полина. Я дома].
Lipovetskiy, Mark, Boymers, Birgit. Performansy nasiliya: literaturnyye i teatral'nyye eksperimenty 'novoy dramy'. Moskva: NLO, 2012 [Липовецкий, Марк, Боймерс, Биргит. Перформансы насилия: литературные и театральные эксперименты «новой драмы». Москва: НЛО, 2012].
Lipovetskiy, Mark. Russkiy postmodernizm. (Ocherki istoricheskoy poetiki). Yekaterinburg: Ural. gos. ped., 1997 [Липовецкий, Марк. Русский постмодернизм. (Очерки исторической поэтики). Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т., 1997].
Likhachev, Dmitriy. Poeziya sadov. K semantike sadovo-parkovykh stiley. Sad kak tekst. Moskva: Soglasiye, OAO Tipografiya ‘Novosti’, 1998 [Лихачев, Дмитрий. Поэзия садов. К семантике садово-парковых стилей. Сад как текст. Москва: Согласие, ОАО Типография «Новости», 1998].
Likhina, Natal'ya. Aktual'nyye problemy sovremennoy russkoy literatury: Postmodernizm. Uchebnoye posobiye. Kaliningrad: Kalingradskiy universitet, 1997 [Лихина, Наталья. Актуальные проблемы современной русской литературы: Постмодернизм. Учебное пособие. Калининград: Калинградский университет, 1997].
Makarova, Valeriya. Chekhovskiy intertekst v sovremennoy rossiyskoy dramaturgii (1980-2010gg). autoreferat dysertacji. [Макарова, Валерия. Чеховский интертекст в современной российской драматургии (1980-2010 гг). autoreferat dysertacji].
Mozheyko, Marina. “Ironiya.” Postmodernizm. Entsiklopediya. Gritsanov, Aleksandr, Mozheyko, Marina (Eds). Minsk: Interpresservis, Knizhnyy Dom, 2001 [Можейко, Марина. “Ирония.” Постмодернизм. Энциклопедия. Грицанов, Александр, Можейко, Марина. Ред. Минск: Интерпрессервис, Книжный Дом, 2001].
Mukhina, Olya. “Zhizn' kak figurnoye kataniye. Besedu vela Yelena Koval'skaya.” Colta 2.06.2017, [Мухина, Оля. “Жизнь как фигурное катание. Беседу вела Елена Ковальская.” Colta 2.06.2017].
Mukhina, Olya. Letit. [Мухина, Оля. Летит].
Mukhina, Olya. Pyat' p'yes. Moskva: GITIS, 2020 [Мухина, Оля. Пять пьес. Москва: ГИТИС, 2020].
Mukhina, Olya. Yu. [Мухина, Оля. Ю].
Mukhina, Olya. “Tanya-Tanya.” Matviyenko, Kristina, Koval'skaya, Yelena (Eds). Novaya drama [p'yesy i stat'i]. Sankt Peterburg: Seans, Amfora, 2008: : 297–364 [Мухина, Оля. “Таня-Таня.” Матвиенко, Кристина, Ковальская, Елена. Ред. Новая драма [пьесы и статьи]. Санкт Петербург: Сеанс, Амфора, 2008: 297–364].
Pigulevskiy, Viktor. Ironiya i vymysel: ot romantizma k postmodernizmu. Rostov-na-Donu: Foliant, 2002 [Пигулевский, Виктор. Ирония и вымысел: от романтизма к постмодернизму. Ростов-на-Дону: Фолиант, 2002].
Rudnev, Pavel. Drama pamyati. Ocherki istorii rossiyskoy dramaturgii. 1950-ye–2010-ye. Moskva: NLO, 2018 [Руднев, Павел. Драма памяти. Очерки истории российской драматургии. 1950-е–2010-е. Москва: НЛО, 2018].
Skoropanova, Irina. Russkaya postmodernistkaya literatura. Moskva: Flinta, Nauka, 2001 [Скоропанова, Ирина. Русская постмодернисткая литература. Москва: Флинта, Наука, 2001].
Folomeyeva, Anastasiya, ‘Obshchiy uroven' tusovki byl povyshe, chem segodnya'. Ol'ga Mukhina, Maksim Isayev i drugiye — o rossiyskom teatre 90-kh. 13.07.2020. [Фоломеева, Анастасия, ‘Общий уровень тусовки был повыше, чем сегодня'. Ольга Мухина, Максим Исаев и другие — о российском театре 90-х, 13.07.2020].

Published : 2023-06-11


Charko-KlekotP. (2023). The ironic component in the dramatic works of Olga Mukhina. Przegląd Rusycystyczny [Russian Studies Review], (2 (182), 124-142. https://doi.org/10.31261/pr.15415

Paulina Charko-Klekot  paulina.charko-klekot@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Poland
https://orcid.org/0000-0002-1265-6934

Mgr, asystentka w Instytucie Literaturoznawstwa Wydziału Humanistycznego UŚ. Zainteresowania i badania naukowe: najnowsza dramaturgia rosyjska, feminizm, gender studies, polityczność teatru i dramatu.






Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.