(Pop)Historie polskich emisariuszy. Komiksy. <i>Kurier z Warszawy</i>. Scen. Mariusz Urbanek i Mateusz Palka. Rys. Bartłomiej Stefanowicz. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2014, ss. 79. <i>Jan Karski. Człowiek, który odkrył Holokaust</i>....


Abstrakt

(Pop)Historie polskich emisariuszy. Komiksy. Kurier z Warszawy. Scen. Mariusz Urbanek i Mateusz Palka. Rys. Bartłomiej Stefanowicz. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2014, ss. 79. Jan Karski. Człowiek, który odkrył Holokaust. Scen. Marco Rizzo. Rys. Lelio Bonaccorso. Przeł. Adriana Hołub. Kraków, Wydawnictwo Alter, 2014, ss. 146

Pop(Histories) of Polish emissaries. Comic books Kurier z Warszawy. Scen. Mariusz Urbanek i Mateusz Palka. Rys. Bartłomiej Stefanowicz. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2014, ss. 79. Jan Karski. Człowiek, który odkrył Holokaust. Scen. Marco Rizzo. Rys. Lelio Bonaccorso. Przeł. Adriana Hołub. Kraków, Wydawnictwo Alter, 2014, ss. 146.

The review is devoted to two comic books about Polish emissaries who were active during the Second World War. The first one, Kurier z Warszawy by Mariusz Urbanek, Mateusz Palka (script) and Bartłomiej Stefanowicz (drawings), is the history of Jan Nowak‑Jeziorański’s mission since 15 September 1939, when the latter was already on the front line, until the press conference with the journalists held in the Ministry of Information of Great Britain in 1945. The second one, Jan Karski. Człowiek, który odkrył Holokaust, is the work of Italian artists: Marco Rizzo (script) and Lelio Bonaccorso (drawings). From this comic book we also learn about the tasks performed by the Polish war emissary, Jan Karski, until he reaches the United States and makes an account about the state in which his fatherland found itself. In both cases the authors used the memoirs of the emissaries which were published in book form. The aim of the review is to direct the reader’s attention to the changes which occur during the adaptation of such sources to comic books. One of such elements includes the introduction of images and the transposition of the narration from the verbal to the graphical plane. Another important category which is used in the review is the representativeness of the narration of testimony. The entirety of the considerations is summarised by a remark about the transformations of the contemporary comic books about the Holocaust and the location of the comic books which are discussed in this area.


Pobierz

Opublikowane : 2015-12-31


LichtblauK. (2015). (Pop)Historie polskich emisariuszy. Komiksy. <i>Kurier z Warszawy</i>. Scen. Mariusz Urbanek i Mateusz Palka. Rys. Bartłomiej Stefanowicz. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2014, ss. 79. <i>Jan Karski. Człowiek, który odkrył Holokaust</i&gt;. Narracje O Zagładzie, (1), 329-337. https://doi.org/10.31261/NoZ.2015.01.26

Krzysztof Lichtblau  martacuber@interia.pl
Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Szczeciński 




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).