Społeczeństwo pod rządami żelaznej ręki w powieści "Moskwa 2042" Władimira Wojnowicza. Historyczny kontekst dystopii


Abstrakt

In his article, Marek Ochrem discusses the issue of control over society in Vladimir Voinovich’s dystopian novel Moscow 2042 against the background of Aldous Huxley’s Brave New World and George Orwell’s 1984. The analysis focuses on methods of subordinating people to the will of the rulers and manipulating them. Ochrem is interested in the impact of the oppressive features of the fictional city-state on citizens: the cult of personality (Genialissimus), poor living conditions, the threat of deportation of dissidents, lack of access to information and entertainment, influencing the shape of the family, promoting universal spying, using religion for propaganda purposes, and censorship. Ochrem also shows analogies between the worlds of fictional dystopian and totalitarian regimes and actual ones.


Słowa kluczowe

Vladimir Voynovich; dystopia; authoritarianism; control; society

Brander, Laurence. “On the “Mass Community’.” In Harold Bloom, Bloom’s Guides Aldous Huxley’s Brave New World. Broomall: Chelsea House Publishers, 2004.

Bryfonski, Dedria. The Abuse of Power in George Orwell’s Nineteen Eighty-Four. Greenhaven Press, 2010.

Claeys, Gregory. Dystopia: A Natural History. Oxford: Oxford University Press, 2017.

Fromm, Erich. “Afterword.” George Orwell, 1984. Dublin: Penguin Books, 1977.

Gąsiorek, Andrzej. “Words Without Reason: State Power and the Moral Life in ‘Brave New World’.” In Nathan Waddell & Jonathan Greenberg, ‘Brave New World’: Contexts and Legacies. London: Palgrave Macmillan, 2016.

Huxley, Aldous. Brave New World. Hong Kong: Longman House, 1983.

Kasparov, Garry. “Garri Kasparow w Onecie: Putin zaatakuje. Mam nadzieję, że Afganistan wybudzi nas ze snu.” https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/garri-kasparow-w-onecie-putin-zaatakuje-mam-nadzieje-ze-afganistan-wybudzi-nas-ze-snu/220w05j. Accessed 28 August 2014.

Ochrem, Marek. “The Distortion and Demise of Language and the Written Word in Aldous Huxley and Selected Russian Dystopias.” Polish Journal of English Studies 8, no. 1 (2022): 82–103.

Orwell, George. Nineteen Eighty-Four. London: Secker & Warburg, 1984.

Ryan-Hayes, Karen L. Contemporary Russian Satire. A Genre Study. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.

Sherborne, Michael. York Notes Advanced. Brave New World. Aldous Huxley. London: Pearson Education Limited, 2005.

Sobijanek, Katarzyna. Oblicza totalitaryzmu we współczesnej antyutopii rosyjskiej. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie, 2013.

Symons, Julian. “‘Nineteen Eighty-Four’ Is about the Misuse of Power.” In Vladimir Voinovich, Moscow 2042. San Diego–New York–London: Harcourt Brace Iovanovich Publishers, 1990.

Zamyatin, Yevgeny. “On Literature, Revolution, Entropy and Other Matters.” In We. Birmingham: Harper Voyager, 1983.

Zywert, Aleksandra. Pisarstwo Władimira Wojnowicza. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2012


Opublikowane : 2023-11-22


OchremM. (2023). Społeczeństwo pod rządami żelaznej ręki w powieści "Moskwa 2042" Władimira Wojnowicza. Historyczny kontekst dystopii. Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze, 33, 1-29. https://doi.org/10.31261/RSL.2023.33.10

Marek Ochrem  marek.ochrem@uwr.edu.pl
Uniwersytet Wrocławski  Polska
https://orcid.org/0000-0003-3989-3726




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).