„Popkomunistyczny” wymiar sojuszu polsko‑radzieckiego, czyli o Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze [rec. A. Marczak: Festiwal Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze w latach 1962—1989. Łomianki 2017]

[A. Marczak: Festiwal Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze w latach 1962—1989. Łomianki 2017]


Abstrakt

Recenzja pracy autorstwa Agnieszki Marczak poświęconej organizowanemu przez niemal trzy dekady Festiwalowi Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze - jednej z największych i najbardziej promowanych imprez muzycznych w PRL. 


Słowa kluczowe

recenzja; PRL; Festiwal Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze; polska muzyka rozrywkowa

Białokur M., Fic M., Gołębiowska A.: Przerwana droga do niepodległości. Stan wojenny 13 XII 1981—22 VII 1983. Świadomość, edukacja, kultura. Opole—Toruń 2012.

Bittner K.: Partia z piosenką. Piosenka z Partią. PZPR wobec muzyki rozrywkowej. Warszawa 2017.

Bittner K.: Piosenka w służbie propagandy. Festiwal Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu 1968—1989. Poznań 2015.

Bittner K.: Środowisko poznańskich punków w świetle aparatu bezpieczeństwa. „Biuletyn IPN” 2011, nr 5—6.

Bogucka M.: Kultura, naród, trwanie. Dzieje kultury polskiej od zarania do 1989 roku. Warszawa 2008.

Bogusławska M., Grębecka Z., Sadowski J.: Wstęp. W: Popkomunizm. Doświadczenie komunizmu a kultura popularna. Red. M. Bogusławska, Z. Grębecka. Kraków 2010.

Brzechczyn K.: Wokół „piosenki”. Festiwal Piosenki Radzieckiej w latach 1982—1984 w Zielonej Górze w perspektywie bezpieki. W: W służbie władzy czy społeczeństwa. Wybrane problemy rozwoju kultury i nauki na Środkowym Nadodrzu w latach 1945—1989. Red. P. Bartkowiak, D. Kotlarek. Zielona Góra 2012.

Festiwalowe 1001 drobiazgów. [T. 1]. Red. A. Koszałkowska, J. Wasik. Opole 2015.

Festiwalowe 1001 drobiazgów. [T. 2]. Red. A. Koszałkowska, J. Wasik. Opole 2016.

Festiwalowe 1001 drobiazgów. [T. 3]. Red. A. Koszałkowska, J. Wasik. Opole 2017.

Fic M., Krzyżanowski L.: Jak 9 z „Wujka”. Górnośląski glosariusz Polski Ludowej. Katowice—Bielsko‑Biała 2016.

Gajewski M.: Rockiem na całe zło. Boom polskiego rocka w latach 80. Sosnowiec 2011.

Gnoiński L., Skaradziński J.: Encyklopedia polskiego rocka. Poznań 2001.

Grabowski K.: Dezerter. Poroniona generacja. Warszawa 2010.

Idzikowska‑Czubaj A.: Funkcje kulturowe i historyczne znaczenie polskiego rocka. Poznań 2006.

Idzikowska‑Czubaj A.: Rock w PRL‑u. O paradoksach współistnienia. Poznań 2011.

Kaczmarek R.: Historia Polski 1914—1989. Warszawa 2010.

Kienzler I.: Kronika PRL 1944—1989. T. 7: Festiwale, festiwale. Warszawa 2015, s. 7.

Korzeniewski W.: Sopot Festiwal. Gdynia 2001.

Lesiakowski K., Perzyna P., Toborek T.: Jarocin w obiektywie bezpieki. Warszawa 2004.

Marczak A.: Festiwal Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze w latach 1962—1989. Łomianki 2017.

Panek W.: Czarownice nad Opolem. Warszawa 1986.

Terlecka‑Reksnis M.: Soc, pop, post. Portrety gwiazd: Osiecka, Jędrusik, Dudziak, Kora, Przemyk, Bartosiewicz, Geppert, Bem, Jopek. Kraków 2013.

Toborek T.: Niezależna muzyka rockowa. Łódź 2010.

Witkowski G.K.: Grunt to bunt. Rozmowy o Jarocinie. T. 1. Poznań 2011.

Witkowski G.K.: Grunt to bunt. Rozmowy o Jarocinie. T. 2. Poznań 2012.

Witkowski G.K.: Grunt to bunt. Rozmowy o Jarocinie. T. 3. Poznań 2013.

Witkowski G.K.: Grunt to bunt. Rozmowy o Jarocinie. T. 4. Poznań 2015.

Wojciechowski K., Makowski M., Witkowski G.K.: Pokolenie J8. Jarocin ’80—’89. Czerwonak 2011.

Zieliński P.: Scena rockowa w PRL. Historia, organizacja, znaczenie. Warszawa 2005.

Pobierz

Opublikowane : 2018-12-29


FicM. (2018). „Popkomunistyczny” wymiar sojuszu polsko‑radzieckiego, czyli o Festiwalu Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze [rec. A. Marczak: Festiwal Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze w latach 1962—1989. Łomianki 2017]. Wieki Stare I Nowe, 13(18), 282-289. https://doi.org/10.31261/WSN.2018.18.17

Maciej Fic 
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Polska
https://orcid.org/0000-0001-9292-809X




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).