Expansion of the Ludic Character in Contemporary Culture


Abstract

The process of the carnivalization of urban space is aided by contemporary media, which, in popularizing myriad events, amplifies community activities ranging from festivals to mass public shows connected with historical events. Contemporary fascination with such phenomena finds its sources in ritualized models of paratheatrical activity rooted in the traditions of peasant culture, as well as in forms of mass folk protest. As a result, we can observe the rapidly-developing ability of citydwellers to occupy public space while creating emotional communities that extend into virtual, and other, realms, with the aim of realizing political goals.


Keywords

folklorism; historical re-enactments; street performance; carnival of resistance

Bausinger H.: Konteksty uczestnictwa w karnawale. Przeł. W. Dudzik. W: Karnawał. Studia historyczno-antropologiczne. Wybór i oprac. W. Dudzik. Warszawa 2011, s. 271–280.

Bełkot A.: Karnawalizacja jako pojęcie ludyczne. „Homo Communicativus” 2008, nr 2, 45–57.

Bogacki M: O współczesnym „ożywianiu” przeszłości – charakterystyka odtwórstwa historycznego. „Turystyka Kulturowa” 2010, nr 5.

Braun K.: Karnawał? Karnawalizacja! W: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów. Oprac. A. Chałupnik et al. Warszawa 2005, s. 415–423.

Burszta W.[J.]: Rekonstrukcje historyczne. Rozmowę przepr. P. Średziński. Dziennik.pl [Gazeta Prawna]. 20.08.2016. http://wiadomosci.dziennik.pl/opinie/artykuly/529189,wojciech-burszta-wywiad-rekonstrukcje-rozmowa.html,komentarze-popularne [data dostępu: 27.02.2018].

Burszta W.J.: Teraz i wtedy. Tożsamość nasycona imitacją przeszłości. W: Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestniczenia w kulturze. Red. T. Szlendak. Warszawa 2012, s. 143–157.

Casetti F., Odin R: Od paleo- do neo-telewizji. W perspektywie semiopragmatyki. Przeł. I. Olszewska. W: Po kinie… Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych. Wybór i oprac. A. Gwóźdź. Kraków 1994, s. 117–137.

Combs K.E.: Świat zabaw. Narodziny nowego wieku ludycznego. Przeł. O. Kaczmarek, Warszawa 2011.

Dudzik K.: Karnawały w kulturze. Warszawa 2005.

Dziekan J.: Walka postu z karnawałem, czyli caritas kontra sie ma. 2002. http://victorturner.webpark.pl/walka.htm [data dostępu: 21.05.2011].

Featherstone M.: Postmodernizm i estetyzacja życia codziennego. Przeł. P. Czapliński, J. Lang. W: Postmodernizm. Antologia przekładów. Wybór i oprac. R. Nycz. Kraków 1998, s. 299–333.

Hajduk-Nijakowska J.: Folkloryzm atrakcji. Wykorzystanie folkloryzmu w animacji kulturalnej w Polsce. „Etnologické Rozpravy” 2015, č. 2, s. 85–100.

Hajduk-Nijakowska J.: Karnawalizacja przestrzeni miejskiej. „Etnologické Rozpravy” 2017, č. 2, s. 22–31.

Kantor R.: Najnowsza historia Krakowa w ludycznych widowiskach miejskich. „Studia Etnologiczne i Antropologiczne” 2013, t. 13, s. 118–139.

Kosiński D.: Teatra polskie. Rok katastrofy. Warszawa–Kraków 2013.

Kowalewski M.: Protest miejski. Przestrzenie tożsamości i praktyki niezadowolonych obywateli miast. Kraków 2016.

Kwiatkowski P.T.: Pamięć zbiorowa społeczeństwa polskiego w okresie transformacji. Warszawa 2008.

Leščak M., Sirovátka O.: Folklor a folkloristika (O l’udovej slovesnosti). Bratislava 1982.

mjz//now: Arcybiskup Jędraszewski o „tęczowej zarazie”. TVN24. 2.08.2019. https://tvn24.pl/polska/arcybiskup-marek-jedraszewski-teczowa-zaraza-zamiast-czerwonej-ra957818-2308295 [data dostępu: 20.08.2019].

Nacher A.: Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji. Kraków 2008.

Niekludow S.J. (Неклюдов C.Ю): Фольклор современного города. W: Cовременный городской фольклор. Mocквa 2003.

Pałejko J.: Czym jest Parada Równości i kto ją organizuje? Parada Równości. 9.03.2018. http://www.paradarownosci.eu/pl/aktualnosci/kto-organizuje-parade-rownoisci [dostępu: 3.04.2018].

Regiewicz A.: Rekonstrukcje historyczne jako edutainment. Przypadek powstania styczniowego. „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury” 2013, z. 13, s. 95–104.

Schechner R.: Ulica jest sceną. W: Idem: Przyszłość rytuału. Przeł. T. Kubikowski. Warszawa 2000.

Skórzyńska A.: Od karnawalizacji do teatralizacji miejskiego święta. Parada lokacyjna. „Człowiek i Społeczeństwo” 2004, t. 22: Ludyczny wymiar kultury. Red. J. Grad. H. Mamzer, s. 71–84.

Skórzyńska A.: Teatr jako źródło ponowoczesnych spektakli społecznych. Poznań 2007.

Sulima R.: Antropologia codzienności. Kraków 2000.

Sulima R.: Demonstracja w krajobrazie kulturowym miasta. Zapiski z warszawskiej ulicy. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2016, nr 3–4, s. 164–170.

Sulima R.: Głosy tradycji. Warszawa 2001.

Szlendak T.: Wehrmacht nie macha. Rekonstrukcyjna codzienność jako sposób zanurzenia w kulturze. W: Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestniczenia w kulturze. Red. T. Szlendak. Warszawa 2012, s. 9–70.

Szlendak T., Olechnicki K.: Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa 2017.

Węcławiak A.: Performuj albo giń. Przystanek Woodstock jako performans kulturowy. „Amor Fati. Antropologiczne czasopismo filozoficzne” 2016, nr 1, s. 109–123.

Zaremba Ł.: Obrazy wychodzą na ulice. Spory w polskiej kulturze wizualnej. Warszawa 2018.

Zielińska I.: Sposoby ochrony porządku społecznego przed „skalaniem” w panikach moralnych. Weryfikacja koncepcji Mary Douglas. W: Ludzie i nie-ludzie. Perspektywa socjologiczno-antropologiczna. Red. P. Łuczecko, A. Mica. Gdańsk 2011, s. 211–229.


Published : 2020-12-21


Hajduk-NijakowskaJ. (2020). Expansion of the Ludic Character in Contemporary Culture. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 20, SEIA.2020.20.05 s. 1-15. https://doi.org/10.31261/SEIA.2020.20.05

Janina Hajduk-Nijakowska 
University of Opole  Poland
https://orcid.org/0000-0001-9958-5771




Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.