Gajusz Oktawiusz i II kampania hiszpańska Cezara Przyczynek do badań nad augustiańską propagandą historyczną



Abstrakt

The author’s aim was to present two literary traditions which refer to the way in which the image of Gaius Octavius, who went on to become Emperor Augustus, which was created in order to legitimate his assumption of power, was presented. The first episode where these traditions are so distinctly perceptible is Gaius Julius Caesar’s second Hispanian campaign (46—45 BC). The representatives of the first tradition (Nicholas of Damascus, Gaius Suetonius Tranquillus) attempted to emphasise Octavius’s personal qualities which were supposed to make him a vigorous and resolute leader. This suggests that the sources of this tradition should be sought in the period of the civil wars when Octavius had to face above all the challenge presented by Mark Anthony in the context of propaganda. Whereas the representatives of the second tradition (Velleius Paterculus, Dio Cassius) no longer attempted to emphasise the purported achievements of Octavius and they concentrated instead on the question of legitimisation resulting from the appurtenance to Caesar’s family. This may indicate that the tradition emerged in the period when one was no longer obliged to be held accountable for the doubtful military achievements of the years 44—36 BC, and what results from the following: when one was no longer obliged to respond to political invectives hurled by his adversaries. In this approach instead of emphasising military accomplishments it was much more important to indicate the decision that was made by Caesar, and perhaps the vaticinal signs, for such a distinguished individual as the murdered dictator doubtlessly was, could not misjudge the talents of the successor whose greatness was even foretold by the gods themselves.


Słowa kluczowe

Gajusz Oktawiusz; II kampania hiszpańska; Gajusz Juliusz Cezar

Badian E.: Foreign Clientelae (264—70 B.C.). Oxford 1958.
Bengtson H.: Kaiser Augustus. Seine Leben und seine Zeit. München 1981.
Broughton T.R.S.: The Magistrates of the Roman Republic. Vol. 2. New York 1952.
Crawford M.H.: Republican Roman Coinage. Vol. 1—3. Cambridge 1975.
Faszcza M.N.: Rzymskie zmagania o Hiszpanię Dalszą 49—45 p.n.e. Zabrze—Tarnowskie Góry 2013.
Gros P., Sauron G.: Das politische Programm der öffentlichen Bauten. In: Kaiser Augustus und die verlorene Republik. Hrsg. M. Hofter. Mainz am Rhein 1988, s. 48—68.
Hadas M.: Sextus Pompey. New York 1930.
Hall C.M.: Commentary. In: Nicolaus of Damascus’ Life of Augustus. Ed. & Trans. Idem. Baltimore 1922, s. 69—121.
Harmand J.: L’armée et le soldat à Rome de 107 à 50 avant notre ère. Paris 1967.
Holmes T.R.: The Birthday of Augustus and the Julian Calendar. „The Classical Quarterly” 1912, vol. 6, iss. 2, s. 73—81.
Kienast D.: Augustus. Prinzeps und Monarch. Darmstadt 1982.
Klotz A.: Die Schlacht von Munda (17. März 45 v. Chr.). „Neue Jahrbücher für das klassische Altertum, Geschichte und deutsche Literatur und für Pädagogik” 1909, Bd. 23, s. 560—573.
Klotz A.: Kommentar zum Bellum Hispaniense. Leipzig 1927.
Laquerer R.: s.v. Nikolaos von Damaskos. In: RE. Bd. 33. Hrsg. W. Kroll. Stuttgart 1936, col. 362— 424.
Maxfield V.A.: The Military Decorations of the Roman Army. Berkeley—Los Angeles 1981.
Morawiecki L.: Władza charyzmatyczna w Rzymie u schyłku republiki (lata 44—27 p.n.e.). Rzeszów 1989.
Rambaud M.: L’Art de la déformation historique dans les Commentaires de César. Paris 1953.
Schulten A.: Die Schlacht bei Munda. „Rheinisches Museum für Philologie” 1935, Bd. 84, s. 391—400.
Southern P.: Oktawian August. Tłum. D. Kozińska. Warszawa 2003.
Syme R.: The Augustan Aristocracy. Oxford 1986.
Syme R.: The Roman Revolution. Oxford 1939.
Toher M.: Julius Caesar and Octavian in Nicolaus. In: Caesar Against Liberty? Perspectives on his Autocracy. Ed. F. Cairns, E. Fantham. Cambridge 2003, s. 132—156.
Toher M.: The Date of Nicolaus’ BIOΣ KAIΣAPOΣ. „Greek, Roman and Byzantine Studies” 1985, vol. 26, s. 199—206.
Wacholder B.Z.: Nicolaus of Damascus. Berkeley 1962.
Wallmann P.: Triumviri Rei Publicae Constituendae. Untersuchungen zur Politischen Propaganda im Zweiten Triumvirat (43—30 v. Chr.). Frankfurt am Main—Bern—New York—Paris 1989.
Weinstock S.: Divus Julius. Oxford 1971.
Zanker P.: Augustus und die Macht der Bilder. München 1987.
Pobierz

Opublikowane : 2019-12-29


FaszczaM. (2019). Gajusz Oktawiusz i II kampania hiszpańska Cezara Przyczynek do badań nad augustiańską propagandą historyczną. Wieki Stare I Nowe, 9(14), 9-21. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/WSN/article/view/8563

Michał Norbert Faszcza 
Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora w Pułtusku  Polska
https://orcid.org/0000-0003-3562-6217



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).