Królewskie polowanie w eposach indyjskich

Barbara Grabowska
https://orcid.org/0000-0001-7226-7300


Abstrakt

 The article presents a study of the royal hunting practices of lunar and solar dynasties, using the great Sanskrit epics as literary sources. Both epics, the Mahabharata and the Ramayana, criticize the devastation and destruction of the forest area brought about by the hunting king and simultaneously praise the calming impact of forest hermitages on the environment. Ample provision was made for non-participation of hounds in hunting. The analysis showed that the deforestation and the tragic fate of indigenous hunting tribes continued to be the central problem of the texts. The king required the forest area for the purposes of agriculture and economy, brahmins set up hermitages here, but the forest used to be a tribal habitat first of all. The dominant Bharata tribe formed alliances by contracting marriages with more powerful hunting communities, while for the vulnerable ones there was no room left. Dehumanized, perceived as demonic or snake-like creatures and animals, they were doomed. The forests along the route of the expansion of the Bharata tribe were cut down or burnt, often together with their inhabitants: human tribes, animals and birds.


Słowa kluczowe

hunting; Mahabharata; Ramayana; deforestation; dehumanization

Debroy Bidek. 2008. Sarama and her children, The Dog in Indian Myth. New Delhi. Pinguin Books.

Doniger Wendy. 2014, On Hinduism. Oxford University Press.

Jeźić Mislav. 2005. Can a Monkey Play a Bitch? Hanumant and Saramā. W Epics, Khilas, and Purāṇas: Continuities and Ruptures, s. 255-293. Zagreb. Academia Scientiarum et Artium Croatica MDCCCLXI

Guleri Vidyadhar Sharma. 1990. Female Deities in Vedic and Epic Literature. Delhi. Nag Publishers.

Jurewicz Joanna. 2001. Kosmogonia Rygwedy. Myśl i metafora. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe Semper.

Kalidasa. 1957. Śakuntala. Wrocław. Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich.

Kieniewicz Jan. 1980. Historia Indii. Wrocław. Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich.

Krishna Nanditha. 2010. Sacred Animals of India. New Delhi. Penguin Books.

Mahabharata Wirataparwa.1967. Leningrad. Izdatelstwo „Nauka”.

Mbh – Mahabharata Adiparvan, (Electronic tex + (C). 1999. Pune. Bhandarkar Oriental Research Institute.

Mahabharata. 2006, Book Four, Virāṭa. New York University Press JJC Foundation.

Mylius Klaus. 2004. Historia literatury staroindyjskiej. Warszawa. Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Osuch Koryna. 2004. „U źródeł teatru indyjskiego – hymny dialogowe (saṁvāda) Rygwedy”. Studia Indologiczne Zeszyt 11: Strony 33-117.

Pieruccini Cinzia. 2002. „Epic Landscapes: Description of Forest in the Mahabharata”. Pandanus ’02 Nature in Indian Literatures and Art: strony 93 -103. Prague. Publication of Charles University in Prague, Faculty of Arts, Institute of Indian Studies.

Pieruccini Cinzia. 2006. „Landscapes of Feelings: Description of Forest in the Ramayana”. Pandanus ’06 Nature in Literature and Ritual: strony: 115-129. Prague. Publication of Charles University in Prague, Faculty of Arts, Institute of Indian Studies.

Pontillo Tiziana. 2009. Where the Ascetics Lead their Life of Austerities, there Peace and Beauty are. W Kings and Ascetics in Indian Classical Literature: Strony: 43-57. Cisalpino Instituto Editoriale Universitario.

Rāmāyaṇa, Book Two, Ayodhyā by Vālmīki. 2008. New York University Press JJC Foundation.

Rāmāyaṇa, Book Three, The Forest by Vālmīki. 2006 New York University Press JJC Foundation. Swajambhuwa Manu.1985. Manusmryti czyli traktat o zacności. Warszawa. Państwowy Instytut Wydawniczy.

Rosella Daniela. 2010. The Indian Forest: Nobody’s Land or Everybody’s. W The City and the Forest in Indian Literature and Art: Strony: 147- 162. Warsaw. Dom Wydawniczy ELIPSA.

Słuszkiewicz Eugeniusz. 2001. Pradzieje i legendy Indii. Warszawa. Wydawnictwo Akademickie Dialog. Światło słowem zwane. Wypisy z literatury staroindyjskiej. 2007. Warszawa. Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Upinder Singh. 2013. A History of Ancient and Early Medieval India. From the Stone Age to the 12th Century. Delhi. Pearson.

Wojtilla Gyula. 2009. The King is hunting: is it good or bad? W Kings and Ascetics in Indian Classical Literature: Cisalpino Instituto Editoriale Universitario, 192-212.


Opublikowane : 2018-12-24


GrabowskaB. (2018). Królewskie polowanie w eposach indyjskich. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (4), 189-204. Pobrano z https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/7528

Barbara Grabowska 
Uniwersytet Warszawski  Polska
https://orcid.org/0000-0001-7226-7300

Barbara Grabowska – prof. dr hab., pracownik w Katedrze Azji Południowej Wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania koncentrują się na literaturze, kulturze i religii Indii, zwłaszcza Bengalu. Autorka wielu artykułów, książek i przekładów, m.in. Powstanie, rozwój i zmierzch liryki wisznuickiej Bengalu. XII–XX w. (1995), Świat wężowej bogini (2002), Kryszna (2008), Ćandi, Sati Parwati (2012), Miłość i małżeństwo w Indiach (2014).





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).