When the Reporter Is Searching. On the Hybridism of Jarosław Mikołajewski’s Book „Cień w cień. Za cieniem Zuzanny Ginczanki" [„Shadow to Shadow. Behind the Shadow of Zuzanna Ginczanka"]

Katarzyna Frukacz
https://orcid.org/0000-0002-2910-4554

Abstract

The paper discusses Jarosław Mikołajewski’s documentary work inspired by Polish-Jewish poet Zuzanna Ginczanka. The analysis aims at identifying two dimensions of the searching process, which appears as the main theme of the story. The first aspect of this search is constituted by tracing some facts and conjectures on Ginczanka, with special emphasis placed on the parallels between her and selected themes from Italian culture.
The other dimension indicates the way in which Mikołajewski deconstructs the form of literary reportage and hybridizes the book by mixing different genres in it.


Keywords

literary reportage; hybridization; faction; deconstruction; Zuzanna Ginczanka

Adamczewska-Baranowska Izabella (2020): Łże-reportaże i prawdziwe fikcje. Powieść dziennikarska i reportaż w czasie postprawdy i zwrotu performatywnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Balbus Stanisław (1999): „Zagłada gatunków”. „Teksty Drugie”, nr 6, s. 25–39.

Bartoszyński Kazimierz (1998): O fragmencie. W: Problemy teorii literatury. Seria 4. Red. H. Markiewicz. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 71–94.

Glensk Urszula, Lesiak Milan (2021): Mozaikowanie prawdy. Narracje quasi-faktyczne w reportażu literackim. „Konteksty Kultury”, T. 18, z. 3, s. 314–325.

Jakubowski Piotr (2019): Reporter jako towarzysz i jako świadek – literatura non-fiction wobec tak zwanego kryzysu uchodźczego. W: Literatura polska w świecie. T. 7: Reportaż w świecie. Światowość reportażu. Red. K. Frukacz. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 158–171.

Mikołajewski Jarosław (2004): Zły wygląd. Listy do przyjaciela o Zuzannie Ginczance. „Wysokie Obcasy”, nr 43 [dodatek do: „Gazeta Wyborcza”, 30.10.2004], s. 14–23.

Mikołajewski Jarosław (2005): Niebieskie, pomarańczowe, zielone. Postscriptum o Zuzannie Ginczance. „Wysokie Obcasy”, nr 2 [dodatek do: „Gazeta Wyborcza”, 15.01.2005], s. 26–31.

Mikołajewski Jarosław (2015a): Gwiazda Syjonu. „Tygodnik Powszechny”, nr 14, s. 68–71.

Mikołajewski Jarosław (2015b): Wielki przypływ. Dowody na Istnienie, Warszawa.

Mikołajewski Jarosław (2016a): Jej ślad. „Duży Format”, nr 21 [dodatek do: „Gazeta Wyborcza”, 25–26.05.2016], s. 12–13.

Mikołajewski Jarosław, wybór i oprac. (2016b): Notes Zuzanny Ginczanki. Austeria, Kraków–Budapeszt.

Mikołajewski Jarosław (2016c): Zuzanna tańczy w Adrii. „Duży Format”, nr 50 [dodatek do: „Gazeta Wyborcza”, 12.12.2016], s. 22.

Mikołajewski Jarosław (2017a): Kompozycja z kilku światów. „Tygodnik Powszechny”, nr 11, s. 62–65.

Mikołajewski Jarosław (2017b): Terremoto. Dowody na Istnienie, Warszawa.

Mikołajewski Jarosław (2018): Sto lat dla Zuzanny Ginczanki w wigilię jej setnych urodzin. W: Jak burgund pod światło… Szkice o Zuzannie Ginczance. Red. K. Koprowska,

S. Papier, R. Sendyka. Ośrodek Badań nad Kulturami Pamięci, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 150.

Mikołajewski Jarosław (2019): Cień w cień. Za cieniem Zuzanny Ginczanki. Dowody na Istnienie, Warszawa.

Mikołajewski Jarosław, wybór i oprac. (2020): Zuzanna Ginczanka. Książka do pisania. Austeria, Kraków–Budapeszt–Syrakuzy.

Najgeburska Karolina (2021): Reportaż „z kraju, który tańczy” – „Terremoto” Jarosława Mikołajewskiego. W: Sperimentare ed esprimere l’italianità. Aspetti letterari e culturali / Doświadczanie i wyrażanie włoskości. Aspekty literackie i kulturowe. Red. T. Kaczmarek [i in.]. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 243–258.

Nycz Ryszard (1982): Współczesne sylwy wobec literackości. W: Studia o narracji. Red. J. Błoński, S. Jaworski, J. Sławiński. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 63–86.

Piechota Magdalena (2017): Kiedy poeta pisze reportaż – wywoływanie obrazu w „Wielkim przypływie” Jarosława Mikołajewskiego. W: Współczesne media. Gatunki w mediach. T. 1: Zagadnienia teoretyczne. Gatunki w mediach drukowanych. Prace dedykowane Profesor Marii Wojtak. Red. I. Hofman, D. Kępa-Figura. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 345–361.

Pomiankowska-Gabara Anna (2019): Dalekie i bliskie: polscy reporterzy o problemach współczesnego świata. W: Literatura polska w świecie. T. 7: Reportaż w świecie.

Światowość reportażu. Red. K. Frukacz. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 172–183.

Pytel Ewelina (2017): Wśród gruzów. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, T. 17, s. 257–260.

Rybicka Elżbieta (2004): Antropologiczne i komunikacyjne aspekty dyskursu epistolograficznego. „Teksty Drugie”, nr 4, s. 40–55.

Sańczuk Anna (2019): Nieuchwytna. W pogoni za Ginczanką, https://www.vogue.pl/a/nieuchwytna-w-pogoni-za-ginczanka [dostęp: 25.08.2022].

Sendyka Roma (2006): Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Springer Filip (2019): Dwunaste: Nie myśl, że uciekniesz. Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Sztachelska Jolanta (2003): Czar i zaklęcie Sienkiewicza. Studia i szkice. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.

Śliwa Ewelina (2017): Migracje (nie)literackie. Poetyckość reportażu Jarosława Mikołajewskiego „Wielki przypływ” w nawiązaniu do wierszy autora o tematyce uchodźczej. „Eryda”, nr 2(6), s. 123–146.

Tabaszewska Justyna (2019): Na granicy faktu. Kategoria faction w badaniach nad współczesnymi biografiami. Teksty Drugie”, nr 1, s. 61–79.

Tuszyńska Agata (2015): Narzeczona Schulza. Apokryf. Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Wańkowicz Melchior (1969): O poszerzenie konwencji reportażu. W: Idem: Od Stołpców po Kair. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, s. 5–31.

Wiszniowska Monika (2017): Zobaczyć – opisać – zrozumieć. Polskie reportaże literackie o rosyjskim imperium. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Zając Marta (2020): Zuzanna Ginczanka: krytyka, poezja, życie. O tym, jak otwierają się znaki. „Iudaica Russica”, nr 2(5), s. 112–125.

Zimnoch Mateusz (2012): Fikcja jako prawda. Referencyjność reportażu ponowoczesnego. „Naukowy Przegląd Dziennikarski”, nr 1, s. 44–66.

Żyrek-Horodyska Edyta (2017): Reportaż literacki wobec literatury. Korzenie i teorie. „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 119–131.


Published : 2023-04-19


FrukaczK. (2023). When the Reporter Is Searching. On the Hybridism of Jarosław Mikołajewski’s Book „Cień w cień. Za cieniem Zuzanny Ginczanki" [„Shadow to Shadow. Behind the Shadow of Zuzanna Ginczanka"]. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (1(5), 1-16. https://doi.org/10.31261/FLPI.2023.05.06

Katarzyna Frukacz  katarzyna.frukacz@us.edu.pl
University of Silesia in Katowice  Poland
https://orcid.org/0000-0002-2910-4554




Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.