Nonfiction Utopias: “Reporting the Dreams” in the Context of the Reportage Triangle Theory


Abstract

This article is an attempt to apply Małgorzata Czermińska’s theory of the autobiographical triangle to the study of literary journalism, in which the worldview is the outcome of faithfulness to the fact, the author’s experience and literary representation. In this theory, there are three generic types of reportage depending on the dominant feature, i.e., witness, confession or challenge. Izabella Adamczewska-Baranowska defines her concept of the reportage triangle based on the example of selected contemporary utopian writing:
Dylan Evans’s The Utopia Experiment, Urszula Jabłońska’s Światy wzniesiemy nowe [New Worlds We Shall Build], Katarzyna Boni’s Auroville. Miasto z marzeń [Auroville. A Dream City], and Matthew Hongoltz-Hetling’s A Libertarian Walks Into a Bear. These texts on intentional communities selected for analysis serve to highlight the importance of the adopted point of view and intersubjectivization. While the subject of the reportage is the surplus included in the reportage itself, the reportage also tries to attain the universality of the literary work.


Keywords

non-fiction; reportage; utopia; the autobiographical triangle; point of view

Adamczewska-Baranowska Izabella (2022): Łże-reportaże i prawdziwe fikcje. Powieść dziennikarska i reportaż w czasie postprawdy i zwrotu performatywnego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Bishop Claire (2015): Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni. Przeł. J. Staniszewski. Wydawnictwo Bęc Zmiana, Warszawa.

Boynton Robert (2005): The New New Journalism: Conversations With America’s Best Nonfiction Writers on Their Craft. Vintage, New York.

Budzisz Stasia (2020): Nie wierzę w ślepy idealizm. Rozmowa z Katarzyną Boni o utopii Auroville, „Przekrój”, 29.07. https://przekroj.pl/spoleczenstwo/rozmowa-z-katarzyna-boni-o-utopi-auroville-stasia-budzisz [dostęp: 10.10.2022].

Czermińska Małgorzata (2003): „Punkt widzenia” jako kategoria antropologiczna i narracyjna w prozie niefikcjonalnej. „Teksty Drugie”, nr 2–3, s. 11–27.

Czermińska Małgorzata (2020): Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie, wyzwanie. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Davis Fred (1973): The Martian and the Convert: Ontological Polarities in Social Research. „Urban Life and Culture”, no 2(3), s. 333–343, https://doi.org/10.1177/089124167300200305.

Glensk Urszula, Lesiak Milan (2021): Mozaikowanie prawdy. Narracje quasi-faktyczne w reportażu literackim „Konteksty Kultury”, z. 3, s. 314–325.

Głowiński Michał (1982): Dokument jako powieść. W: Studia o narracji. Red. J. Błoński, S. Jaworski, J. Sławiński. Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo PAN, Wrocław, s. 193–206.

Jeziorska-Haładyj Joanna (2013): Tekstowe wyznaczniki fikcji: na przykładzie reportażu i powieści autobiograficznej. IBL PAN, Warszawa.

Markowski Michał Paweł (2019): Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu. Karakter, Kraków.

Said Edward M. (1991): Orientalizm. Przeł. W. Kalinowski, wstępem opatrzył Z. Żygulski. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Sławek Tadeusz (2011): [Głos w ankiecie na temat utopii]. „Autoportret. Pismo o Dobrej Przestrzeni” nr 2, s. 6.

Szczygieł Mariusz (2022): Fakty muszą zatańczyć. Dowody na Istnienie, Warszawa.

Urbaniak Mike (2020): Niedokończona utopia. „Aby zostać z pełnym przekonaniem w Auroville, trzeba przejść moment rozczarowania miastem”, gazeta.pl, 03.07. https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,177333,26093456,niedokonczona-utopia-aby-zostac-z-pelnym-przekonaniem-w-auroville.html [dostęp: 10.10.2022].

White Hayden (2010): Poetyka pisarstwa historycznego. Przeł. E. Domańska [i in.]. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Zajas Paweł (2011): Jak świat prawdziwy stał się bajką. O literaturze niefikcjonalnej. Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.

Zweiffel Łukasz (2008): Utopia. Idealna odpowiedź na nieidealną rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.


Published : 2023-04-07


Adamczewska-BaranowskaI. (2023). Nonfiction Utopias: “Reporting the Dreams” in the Context of the Reportage Triangle Theory. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (1(5), 1-15. https://doi.org/10.31261/FLPI.2023.05.09

Izabella Adamczewska-Baranowska  izabella.adamczewska@uni.lodz.pl
University of Lodz  Poland
https://orcid.org/0000-0002-2775-6209




Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.