Wojciech Tochman and Wojciech Jagielski: the Styles of Contemporary War Reports

Ewa Sławek
https://orcid.org/0000-0002-4566-4789

Abstract

The article formulates a thesis that two eminent Polish writers covering war situations represent two different literary styles (idiostyles): Tochman's can be subsumed under the term „minimalist-rhetorical", whereas Jagielski's could be described as „metaphorical". To prove this thesis, the article makes use of linguistic analytical tools to interpret such works as Tochman's „Like eating stone. Surviving the Past in Bosnia", „The Crowing of Cocks and the Weeping of Dogs" and Jagielski's „Praying for Rain", „Towers of Stone.
The Battle of Wills in Chechnya". Tochman's minimalism results from a creative treatment of syntax, the use of most basic syntactic constructions and verbless sentences as well as straight-forward announcement of facts. On the other hand, Jagielski's effort focuses on semantics, hence the abundance of metaphors, comparisons, and epithets.


Keywords

individual style; syntax; minimal sentences; metaphor; parenthesis; hyperbole

Fliciński Piotr (2004): Idiostyl pisarza jako przedmiot badawczy stylistyki. W: Studia nad polszczyzną współczesną i historyczną. Prace dedykowane Prof. Stanisławowi Bąbie w 65-lecie urodzin. Red. J. Liberek. Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań, s. 95–108.

Gajda Stanisław (1988): O pojęciu idiostylu. W: Język osobniczy jako przedmiot badań lingwistycznych. Red. J. Brzeziński. Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Zielona Góra, s. 23–34.

Gajda Stanisław (1996): Styl osobniczy uczonych. W: Styl a tekst. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej, Opole 26–28.09.1995 r. Red. S. Gajda, M. Balowski. Uniwersytet Opolski. Instytut Filologii Polskiej, Opole, s. 251–261.

Grzegorczykowa Renata (1996): Wykłady z polskiej składni. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Jagielski Wojciech (2002): Modlitwa o deszcz. Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.

Jagielski Wojciech (2012): Wieże z kamienia. Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.

Jodłowski Stanisław (2002): Zasady interpunkcji. Podręcznik. Oprac. nauk. i red. J. Godyń. Wydawnictwo Tomasz Strutyński, Kraków.

Kolbuszewski Jacek (1997): „Z głębokim żalem…”. Owspółczesnej nekrologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Korolko Mirosław (1990): Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny. Wiedza Powszechna, Warszawa.

Kozłowska Anna (2009): Problemy z idiolektem. W: Język pisarzy jako problem lingwistyki. Red. T. Korpysz, A. Kozłowska. Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa, s. 111–131.

Labocha J. (1995): Gramatyka polska. Cz. III: Składnia. Ksiegarnia Akademicka, Kraków.

Litwin Jadwiga (1995): Przytoczenie i parenteza w reportażu. W: O stylu poezji i prozy. Funkcje, kategorie, struktury. Red. T. Ampel. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów, s. 61–77.

Pajdzińska Anna (1981): Funkcje „zdań minimalnych” w wybranych utworach współczesnych prozaików. W: O języku literatury. Red. J. Bubak, A. Wilkoń. Uniwersytet Śląski, Katowice, s. 91–205.

Rećko Janusz (1992): Literackie epitafium barokowe: geneza i teoria gatunku. Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Zielona Góra.

Ruszkowski Marek (1997): Główne tendencje syntaktyczne w polskiej prozie artystycznej dwudziestolecia międzywojennego. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego, Kielce.

Szczygieł Mariusz, Tochman Wojciech (2010): Reportaż – opowieść o tym, co wydarzyło się naprawdę. W: Biblia dziennikarstwa. Red. A. Skworz, A. Niziołek. Wydawnictwo Znak, Kraków.

Tochman Wojciech (2002): Jakbyś kamień jadła. Pogranicze, Sejny.

Tochman Wojciech (2018): Dzisiaj narysujemy śmierć. Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Tochman Wojciech (2019): Pianie kogutów, płacz psów. Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Wilkoń Aleksander (1999): Język a styl tekstu literackiego. W: Idem: Język artystyczny. Studia i szkice. Śląsk, Katowice, s. 35–47.

Witosz Bożena (2009): Język osobniczy/idiolekt i/a (?) styl indywidualny/idiostyl. W: Eadem: Dyskurs i stylistyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 249–254.

Wojtak Maria (2011): O relacjach dyskursu, stylu, gatunku i tekstu. „Tekst i Dyskurs. Text und Diskurs”, nr 4, s. 69–78.

Wróbel Henryk (1981): Obraz języka mówionego w „Pamiętniku z Powstania Warszawskiego” Mirona Białoszewskiego. W: O języku literatury. Red. J. Bubak, A. Wilkoń. Uniwersytet Śląski, Katowice, s. 165–176.

http://dobreksiazkimag.pl [dostęp: 3.11.2022].

http://znak.com.pl/ksiazka/jakbys-kamien-jadla-wojciech-tochman23564?query=jakbyś%20kamień%20jadła [dostęp: 3.11.2022].


Published : 2023-04-19


SławekE. (2023). Wojciech Tochman and Wojciech Jagielski: the Styles of Contemporary War Reports. Fabrica Litterarum Polono-Italica, (1(5), 1-19. https://doi.org/10.31261/FLPI.2023.05.07

Ewa Sławek  ewaslawek@o2.pl
Professor Emeritus. University of Silesia in Katowice  Poland
https://orcid.org/0000-0002-4566-4789




Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.